3.4

Afghan Star

Efter 30 år av konflikter och talibanstyre, har pop-kulturen återvänt till Afghanistan. Miljoner följer ?Afghan Star?, en ?Idol?-liknande TV-serie där människor från hela landet tävlar för prispengar och ett skivkontrakt. 2000 ställer upp i uttagningarna, däribland tre modiga kvinnor. Tittarna röstar med mobiler, för många ett första möte med demokrati, en person ? en röst. Alla, oberoende av genus, etnicitet och ålder har lika värde, vilket är en högst radikal idé, för att vara i Afgghanistan. Den här aktuella och inspirerande filmen följer fyra tävlandens rörande historier om sökandet efter ett nytt liv. Resan tar en skrämmande vändning när en av de unga kvinnorna dansar på scenen och utsätter sig själv och programmet för fara. I Afghanistan riskerar du livet för att sjunga.

Originaltitel Afghan Star
Regissör Havana Marking
Genre Dokumentär, 2000-tal

foppa99
2013-12-03
hon letade efter en man vars ögonbryn möts i mitten!!skönhetsidealet e som tur är personligt
kula
2010-07-09
sevärt!
Leonidas
2010-04-11
Njae. Såg den här som inledningsvisning på en hippiefilmmusikfestival (jodå) i Göteborg. Kanske påverkades min åsikt negativt av mitt plötsliga förakt för dagens hippies, som bjöd på choklad från Kraft Foods. Det är fan ingen ordning längre. Filmen är halvseg, över lag ganska ointressant men ger en helt okej inblick i det civila Afghanistans kulturkrock mellan det konsumistiska väst och sitt eget patriarkala system. Filmens dramaturgi bygger dock upp idolkonceptet som det "frigörande" (och således goda) medan det kvinnoförtryckande elementen i det afghanska samhället får stå för det dåliga. Förvisso är inte budskapet helt onyanserat, men likväl där. Mitt intresse för filmen domnade bort efter ungefär 10 minuter. Det finns gränser för hur mycket dålig afghansk nybörjarmusik man klarar i en biosalong.