3.4

Afrikas drottning

En alkoholiserad skeppare och en pryd ungmö färdas på skorven "Afrikas drottning" nedför en afrikansk flod under första världskriget. Färden blir outhärdlig för de båda, pga. tyskarna, den osunda tropiska miljön och inte minst varandras sällskap.

Baserad på romanen The African Queen av C. S. Forester från år 1935.

Originaltitel The African Queen
Regissör John Huston
Manus James Agee, John Huston
Genre Drama, Romantik, Äventyr, Krig, 50-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Katharine Hepburn, Robert Morley, Peter Bull, Theodore Bikel, Walter Gotell, Peter Swanwick, Richard Marner

Skapad 2019-12-11 av BobbyPeru
Denna stora klassiker är regisserad av en av de största: John Huston. Karlen debuterade med Riddarfalken från Malta, och har efter den gjort filmer som Sierra Madres skatt, I Asfaltens djungel, Key...   Läs mer »

karlmats
2024-06-08
Bogart börjar bli lite till åren men han har väl aldrig riktigt levt på sitt utseende så det gör inte så mycket, hans gruffiga charm finns kvar till viss del och här har ju även Hepburn passerat 40-strecket så det blir ett moget par som bildas på flodbåten. Sen är hon ju väldigt irriterande stora delar av filmen så jag vet inte hur mycket av romantiken som träffar hjärtat, när det väl händer är det lite för sent. Ska man se en film om en flodbåt så föredrar jag Aguirre utan tvekan. Men det är inte dåligt det här heller, en ganska stark 2a kan den få även om det känns lite fel att det var just den här filmen Bogart fick sin enda Oscar för.
mammene
2024-05-06
Fantastisk film som man nog kan kalla för en klassiker med ett ursnyggt foto. Skådespelet är rappt och handlingen tar sig snabbt fram, då också relationen mellan Humphrey Bogart och Katharine Hepburn, så det kanske inte känns som så trovärdigt, egentligen är det väl inte så mycket som är just det. Samtidigt som det väl är en del av charmen. Bogart och Hepburn äger verkligen det här, så jag tycker det är värt en fyra.
KyLLo
2023-12-30
Klassiskt flodäventyr.
BarryHero
2023-12-13
Bogart och Hepburn är förstås två otroliga legendarer, och har en fantastisk kemi mellan sig. Scenerna på plats i Afrika är också riktigt häftiga. En lite långsamt berättad historia som kulminerar mot slutet. Vissa scener i början av filmen har kanske inte åldrat så väl, om man ser till hur man porträtterar afrikanerna.
barondecharlus
2023-06-21
Jag gillar verkligen båten och färgerna, men det är också allt. Hade kanske uppskattat den om jag sett den då jag var 12-13.
dudson
2021-08-09
Gammal goding Matine där slit-vargen Boggie har namnet Allnutt#) Hmm wonder why"") Annars bra segt där djungel-vildarna... visar sin rötter om man säger så/# Sen överlag segdeg story med en fisförnäm Hepburn i släptåg..//
hsimpson
2021-05-31
Inte sådär vrålspännande kanske, och jag tycker mest synd om Bogarts karaktär som tvingas dra runt den där kvinnan...

2017-12-30
Noe overtydelig i sitt bildespråk. Nå vet jeg hvor skrot-nisse kom fra.
Bengt_a
2017-06-30
Enkelspårig, sterotyp, förutsägbar och tråkig.
RustyFilm
2016-12-09
En klassiker från -51 som levereras med hygglig kvalitet. Filmen är charmig. Afrika naturen serveras generöst under ”African Queens” dråpliga flodfärd. Ombord finns den tidens toppskådisar, Katharine Hepburn och Humphrey Bogart.