3.7

Aftershock

En film om det förödande jordskalvet i Tangshan år 1976. Jordbävningen som mätte 7,8 på richterskalan krävde livet på 240 000 människor och orsakade ekonomiska förluster värda tre miljarder yuan. Filmen skildrar en splittrad familj där modern måste fatta det svåra beslutet att rädda någondera av sina barn.

Originaltitel Tangshan da dizhen
Alternativ titel Tang Shan Da Di Zhen, Aftershocks, The Great Tangshan Earthquake, Tangshan dadizhen
Regissör Feng Xiaogang
Manus Su Xiaowei
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Xu Fan, Zhang Jingchu, Li Chen, Zhang Zi-feng, Zhang Jiajun, Lu Yi, Zhang Guoqiang, Wang Ziwen, Yang Lixin, Lü Zhong, Yong Mei, Liu Li-li, Chen Daoming

Zebulonm
2017-05-03
Det här är verkligen bra. Den berör en verkligen mycket. Det mamman får göra i filmens början. Usch. Tårarna bara pockar på i ögonen. Filmen är starknoch gripande...
LucaCanali
2016-12-10
rullar på längs en välsnitslad bana, men det blir aldrig hollywoodsmetigt och slutet är ju rätt gripande. så det får väl bli tummen upp, med tvekan. betyg: bra- (56/100).
Sebbe87
2016-11-25
Ett bra och stundtals gripande drama. Scenen med jordbävningen är stark och är filmens bästa del. Sedan utvecklas det till en tragisk familjeberättelse och det är absolut bra och välspelat men det lyfter aldrig riktigt till några högre höjder. Stark trea.
Rele
2016-11-24
En bra och gripande film. Känslorörande story. Jag ger en fyra.
BrutusBeefcake
2015-05-07
Första 20 minutrarna är helt klockrena, verkligen hjärtskärande Sedan så gillar jag faktiskt hur storyn utvecklar sig och sedan knyts ihop. Ruggigt stark film men den saknar något som jag inte kan sätta fingret på för att nå ett högre betyg. Men jag rekommenderar den ändå varmt. (9+/15)
Gigi1943
2014-08-17
Blir glad när jag ser att vi är överens om denna films kvaliteter. Den är gripande på ett nästan otäckt dokumentärt sett. Märkligt att jag aldrig hört talas om denna katastrof (man minns Agadir t.ex) och ändå är det inte så länge sedan (med min ålder mätt). Välspelat men det kändes lite malplace när en kanadensare dyker upp mitt i allt kinesiskt.
Rixn
2013-04-05
Vid en omtitt 2,5 år senare vill jag höja betyget jag gav då, men en 5:a är svår att höja. Den här filmen har kraften att beröra ens inre och vid flera tillfällen är den så ledsam och tragisk att det är svårt att inte låta ögonen vattnas. Den är väldigt gripande. Visserligen är jag lite färgad då jag bor i Kina, men det här handlar om universella mänskliga känslor.
Ymir
2012-12-18
De första tjugo minuterna är den bästa katastroffilmen någonsin. Resten är också bra och hjärtskärande, bara inte lika stellar.
rebelscum
2012-11-22
Riktigt varm och mänsklig!
Ola_Schubert
2012-08-08
Ett mycket känslomässigt kinesiskt drama som just appellerar till universella mänskliga känslor. Ett tag var jag orolig för att det hela skulle urarta till en, iof påkostad, men ändå en tvålopera. Men sedan visade det sig att de mycket intressanta tidshoppen och sammanknytningen i slutet av filmen gjorde det hela till en helgjuten film. Eftersom det hela utspelar sig under modern kinesisk historia och dessutom inte innehåller absurt mycket propaganda ges det åtskilligt med mervärde till den rent känslomässiga berättelsen. Jag vet inte om filmen når ända fram till en stark fyra i betyg, det kanske den gör för många. Men för mig så når den i alla fall, gott och väl, fram till en svag fyra i betyg.