3.1

Agent 007 med rätt att döda

I filmen slåss agent 007 mot den mystiske Dr No, en kinesisk vetenskapsman som bestämt sig för att förstöra USA:s rymdprogram. För att undvika en katastrof skickas Bond till Jamaica där han möter den vackra Honey Ryder och konfronteras med den storhetsvansinnige Dr. No på hans ö Crab Key.

Originaltitel Dr. No
Regissör Terence Young
Manus Richard Maibaum, Johanna Harwood, Berkely Mather
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 60-tal
Skådespelare Sean Connery, Ursula Andress, Joseph Wiseman, Bernard Lee, Anthony Dawson, Jack Lord, Zena Marshall, John Kitzmiller, Eunice Gayson, Lois Maxwell, Peter Burton, Yvonne Shima, Michel Mok, Marguerite LeWars

Skapad 2019-11-09 av
Historierna om Agent 007 blev en av de största franchisen någonsin. I denna första del slåss Bond mot en mystisk ond skurk kallad Dr. No, en kinesisk vetenskapsman, som bestämt sig för att förs...   Läs mer »

Jamesa
2017-02-19
Klassisk och ok. Känns lite tunn emellanåt. Dr No är inte mycket till skurk.
2016-08-07
Snark i kubik! Ett av de värsta sömnpillren jag någonsin sett!
AlaRegularis
2015-09-22
Filmen som startade det hela. Sean Connery är inget annat än fantastisk i rollen som James Bond och en ikonisk karaktär skapades här. Visst känns en del saker lite gammalt, men den håller ändå än idag.
Solidus
2015-08-16
Ikonisk film, men ack vad den har daterats. Sean Connery gör en trovärdig insats som den brittiska agenten 007 och scenen när han presenterar sig med en cigg i munnen ett stycke mästerverk. Tyvärr är resten av filmen ojämn.
2014-11-07
Sean Connery fick rollen men Ian Fleming ville ha Roger Moore men han var upptagen med Helgonet. Filmvärlden förändrades med Bond, James Bond alla killar ville vara han, alla brudar ville ha honom. Vodka martini/snabba bilar/fina tjejer och otroliga actionscener får vi men tiden gör att man ser de äldre filmerna annorlunda. OK men inte fantastisk.
LacombeLucien
2014-06-25
Kult, ok, men kom igen, en 4a?
AlbinWesley
2014-06-08
Mer äventyr än spion/agent känns det som, men det är väl inte nödvändigtvis illa. Det är väldigt lättsamt och med en del mindre angenäma koloniala tidstecken, men fina färger och tja, äventyrligt nog antar jag.
Berniey
2013-11-17
Gillar verkligen karaktären James Bond,men denna första är bara löjligt usel.Det känns inte alls som en Bond film utan mera av stillsamt spiondrama som är märkbart daterad.
paninaro
2013-10-16
En klassiker som jag inte alls köper. En stor förklaring är nog att jag inte är något större fan av varken karaktären Bond eller alla de närmast autistiska upprepningar som ska vara med i varje bondfilm. Detta är dock den första filmen, så den startar i alla fall med ett tomt blad. Tyvärr så är det ganska tråkigt hela vägen, skurken är väl en av de bättre i serien, men han är inte med så mycket. Sedan så går det ju inte att komma ifrån att Bondserien i femtio år har varit en möjlighet för gubbar i alla åldrar att projicera sina dagdrömmar om brudar, snabba bilar, vapen och att vara hemlig agent. Med en galjonsfigur i form av Connery, som tycker att det är helt i sin ordning för män att säga till besvärliga kvinnor med en liten smäll.
RichardEk
2013-07-27
Färgstark postkolonialism är det gott om här. De tidiga Bondfilmerna var avsiktligt gjorda i grälla färger och det är ett knep som står sig än idag. Tydliga inslag av postkolonialism som idag känns något föråldrad. Tempot är lägre än i de följande filmerna men för att vara en film med över 50 år på nacken är den på sitt sätt alltjämt sevärd.