Agent 007 ser rött

Det ondskefulla SPECTRE planerar att stjäla en dekoder som ska hjälpa dem att komma över ryska statshemligheter. James Bond måste få tag på apparaten först, men först är han tvungen att konfrontera Red Grant den hänsynslösa Rosa Klebb - en före detta KGB-agent med giftspetsar på skorna. I vanlig ordning får agent 007 damerna på fall - denna gång en vacker Sovjet-desertör som försöker lura honom in i en dödlig fälla.

Originaltitel From Russia with Love
Regissör Terence Young
Manus Richard Maibaum, Johanna Harwood, Berkely Mather
Genre Action, Thriller, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Sean Connery, Daniela Bianchi, Pedro Armendáriz, Lotte Lenya, Robert Shaw, Bernard Lee, Eunice Gayson, Walter Gotell, Lois Maxwell, Francis De Wolff, Nadja Regin, Aliza Gur, Martine Beswick, Vladek Sheybal, Anthony Dawson, Desmond Llewelyn

Jamesa
2017-05-15
Lite oengagerande. Välgjord, men odramatisk. Ett krasst ok.
fridenpaden
2015-12-25
Men skjut någon gång!
AlaRegularis
2015-09-22
En klassisk spionhistoria på alla sätt och vis. Väst mot öst, och agent 007 i mitten. Det är välgjort och spännande mest hela tiden.
Dutch
2015-07-15
Härligt att zigenarna får vara med på ett hörn! Som krille skriver så är det en grym intrig här och riktigt härliga bovar!
2014-11-07
Sean Connery är lysande och det samma gäller skurkarna, längden och det berömda slagsmålet ombord på Orientexpressen. Också den mest trovärdiga, realistiska bondfilmen med en alldeles underbar intrig. Bond kommer senare in här än någon av de andra Bondfilmerna, efter 17min!
LacombeLucien
2014-06-27
Godkänd.
AlbinWesley
2014-06-08
Nej det gick inte ändå. Skrev kommentar, satt en trea, ångrade mig. Det låga tempot i sig är inget problem men i kombination med att den känns rätt äcklig i sin representation av diverse folkgrupper blir det fan inget vidare för mig. Snygg vinjett.
RichardEk
2013-07-27
Det är väl egentligen först med denna andra film som Bondkonceptet på allvar blir introducerat. Kan man bara bortse från den unkna kvinnosynen och inslagen av postkolonial orientalism är det en bra äventyrsfilm med ett tempo som är lågt jämfört med dagens actionfilmer men som just av den anledningen upplevs behaglig. Helikopterscenen känns föråldrad i dag, men uppgörelsen mellan Connery och Shaw på tåget håller bra klass.
kervisch
2013-06-08
3 av 5. Godkänd
stgurgel
2013-03-23
Det låga tempot är ganska charmigt, annars inte mycket att säga