3.1

Agenten som pratade för mycket

En CIA agent är trött på inkompetenta kollegor och beslutar sig för att skriva en bok samt skicka kapitel efter kapitel till övriga underrättelsetjänster. CIA börjar givetvis jaga honom för att förhindra detta.

Originaltitel Hopscotch
Regissör Ronald Neame
Manus Bryan Forbes, Brian Garfield
Genre Komedi, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Ned Beatty, Walter Matthau, Herbert Lom, Glenda Jackson, Sam Waterston

Talvatis
2008-02-23
Finurlig agentkomedi där Walter Matthau är i högform som avslappnad fd agent med glimten i ögat. Bonus är Ned Beatty som irriterad fd chef. Skön 70-tals känsla. Måste erkänna att jag inte sett filmen sedan 80-talet(!), men skulle gärna se om den om jag fick tag på en DVD.
Matewan
2007-03-18
Har just sett om den och kan till min glädje konstatera att den fortfarande håller. Till skillnad mot boken, som är en rak thriller, är filmen en komedi. Man resonerade att storyn inte skulle funka som film om den gjordes på "allvar". Troligen en helt korrekt slutsats. Hur som helst blev det en synnerligen underhållande film med bra skådespeleri över hela linjen. Och att Walter Matthau och Glenda Jackson trivdes ihop är minst sagt uppenbart.
Czechflash
2006-09-17
Charmig och ganska mysig film med spionkomedi i spetsen. Gillar att den utspelar sig i olika länder, så som Österrike. Har flera roliga och underhållande scener och Matthau passar perfekt i rollen. Kunde varit ännu roligare, lite mer spännande och smartare. Fungerar dock bra utan tvekan.
Bomkia
2006-06-24
Matthau är charmig, i en trevlig liten komedi som håller vad den lovar. 3a.
NoWireHangers
2005-06-28
Bra skådespelare, inte minst Matthau och Beatty. Filmen börjar bra men håller inte riktigt hela vägen tyvärr.
Pärlemor
2004-10-24
Jag såg den här filmen för flera år sedan, och gillade den. Köpte boken sedan och den läser jag om lite då och då med samma nöje. Den är spännande, även om man vet hur det går! Vore skoj kunna se om filmen, kanske den skulle komma ett pinnhål högre än 3?
CinemaniaC
2004-07-06
Matthau underhåller i en rätt angenäm komedi.