3.1

Ägget är löst!

En saga och satir om en rik industriman, vars son är kuvad och förtryckt och helt ointresserad av sin faders företag.

Originaltitel Ägget är löst!
Regissör Hans Alfredson
Manus Hans Alfredson
Genre Komedi, 70-tal
Skådespelare Max von Sydow, Gösta Ekman, Birgitta Andersson, Hans Alfredson, Anna Godenius, Börje Ahlstedt, Stig Ossian Ericson, Meg Westergren, Jan Wirén
Betygsantal 1980

F-M-J
2020-06-23
Överträffa mina förväntningar och hamnar på toppen av Alfredsons verk ihop med bland annat "Den Enfaldige Mördaren" och "Picassos äventyr". Stort fan av den sköna blandningen av komik, tragisk, surrealism, poetisk estetik och satir/politik. Ett måste!
labi
2020-06-14
Underhållande i all sin svärta.
2019-07-01
Lite för surrealistiskt absurd för min smak, börjar bra men spårar snabbt ur. Jag gillade verkligen inledningen annars.
yrkeschaufföre
2019-06-25
Det fattas alldeles för mycket för ett okej betyg, det är en svag tvåa. Positivt är nix-itch och presentationen av företaget och produkten. Delen i sjön är vansinnigt tråkig men snygg.
StureStenhög
2018-03-24
Det börjar som en medioker komedi som till viss del räddas av att Max von Sydow är kul i all sin svinighet. Men sedan tar den en annan riktning som jag inte alls var beredd på och som jag gillade betydligt mer, och i slutändan blev det här en väldigt speciell och kreativ film. Budskapet är förvisso väldigt mycket flumvänster, men det får jag väl försöka ha överseende med, det var ju 70-talet trots allt
martineden
2017-10-01
[rek. 3] En mycket intressant och rolig film som fullkomligt domineras av Max von Sydow som riktigt ärkesvin. Visst har filmen vissa surrealistiska element som kan förfrämliga vissa tittare, men jag tycker att det fungerar ypperligt. Bra!!! 3.
2017-09-18
Jag tycker den här filmen är för skum för att den ska bli bra...
Ful_fisk
2015-03-21
En stor mångårig lucka i min Hasse och Tage-koll är härmed åtgärdad. Och nog fan är detta en bra film! Bisarr och surrealistisk på en coolt sätt och Hasses humor blandas med ett större allvar som påminner lite om Fassbinder. Kanonbra.
Gigi1943
2015-02-05
Försökte verkligen se den med positiva ögon (nu igen efter många år) för att hitta nåt bra, men det gick inte, den var så larvig så man undrar hur alla dessa fantastiska personer av/med och kring denna produktion kunnat komma på idén med detta manus (för det är väl så det börjar). Nää, den här behöver ni inte slösa filmtid på, se nåt annat!
martstenb
2015-02-01