3.2

Agonia

Skildrar ett Ryssland strax innan revolutionen, med Rasputin som manipulerar den ryske tsaren till olika beslut; vilket väcker mångas hat.

Originaltitel Agonija
Alternativ titel Agony, Rasputin
Regissör Elem Klimov
Manus Semjon Lungin, Ilja Nusinov
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Alisa Frejndlich, Aleksej Vanin, Aleksej Petrenko, Anatolij Romasjin, Velta Line, Anatolij Romantsov, Boris Romanov, Anatolij Solonitsyn

labi
2015-12-25
Här lyckas Klimov med mycket. Tonen är febrigt dekadent och fotot briljant. Petrenko är bra och Frejndlich skön. Sammantaget blir helhetsintrycket dock lite segt och trist. Är inte alls så tagen som efter "Gå och se". Synd.
Tiptaka
2013-09-25
Riktigt bra, - för propagandan dock. Tveksamt om Tsar styret är det värsta ryssarna varit med om.
lilebroer
2013-05-28
Så nära fyran man kan komma. Måste dock säga att jag hade svårt för berättartekniken, framförallt i första delen. Men rent visuellt så var denna film ett mästerverk. Underbart foto och framförallt, vilken scenografi!
TristanTzara
2010-08-29
schnittke <3
mi9
2010-02-24
Munken Rasputins enorma inflyttande är i centrum här... Inbäddad i sovjetiska historieskrivningen. Jag vet inte hur mycket detta förvrängde bilden av Rasputin... men det är uppenbart att filmregissören (med sina många dokumentära inslag) var fast i denna historieskrivning.
jep
2008-10-05
Gillar berättartekniken men den rycker inte tag i mig. Föreställer mig Rasputin mer manisk och förförande än vad denne skådespelare lyckas med sin snygga sminkning och kisande ögon. Det räcker inte. Stör mig också på den anakroniska belysningen. Man kan inte kräma på med lysrörsbelysng på 10-talet.
minsky
2008-04-03
Visst, det här var en rätt bra film. Men jag har ändå svårt att förstå storheten med den. Visst kan jag förstå att den speciella klippningen där dokumentära filmklipp läggs in mellan de dramatiserade scenerna är gjord av nån särskild, genial anledning och att olika bilder och repliker har symbolisk innebörd o.s.v. Men jag tänker bara "än sen?". Den intellektuella delen av hjärnan kanske säger att: "det här är BRA", men jag känner det inte. Så därför blir det bara en trea.
klauskinski
2008-03-23
Fantastisk film. Allt är perfekt, foto, klippning osv, lägg där till att det är ett rätt unikt sätt ett närma sig ett historisk tema. En klar femma.
Aidahog
2008-03-07
Kräver att man hänger med i både rysk historia och Rasputins liv för det är en ganska märklig historia som behandlas väldigt svävande och nästintill rusaktigt.
maldoror
2006-12-28
Hade precis läst Edvard Radzinskij nyutkommna bok om Rasputin som innehåller massvis med ny fakta som man inte kände till 1981. Men filmen fokuserar inte allt för mycket på historisk fakta om Rasputin. Lika mycket handlar det om Ryssland självt och en av filmens största bedrifter är att den försöker tränga in i själva själen hos Rasputin och i den ryska folksjälen. All historisk fakta kring Rasputin är dock skilldrade korrekt. Ibland tar Klimov sig friheter och spekulerar (återigen kring Rasputins person och inte lika mycket kring faktiskt händelse) vilket är något som utmärker en bra historieskilldring. Men det som gör filmen är dess stil. Den lyckas på något sätt vara både så där ryskt stilla och samtidigt hetsigt psykadeliskt. Känns ibland som en Tarkovskij på svampar. Storslaget, bästa jag sett på länge.