3.1

Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer

En dokumentär gjord kring gripandet av Aileen Wuornos som beskriver hur alla inblandade utnyttjade Aileens öde. Nick Broomfield följde 12 år senare upp filmen, i dokumentären "Aileen: Life and Death of a Serial Killer", inför Aileens sista chans till överklagande.

Originaltitel Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer
Regissör Nick Broomfield
Manus Nick Broomfield
Genre 90-tal, Dokumentär

Ful_fisk
2018-07-16
Nick Broomfield är en märklig filmskapare. På många sätt tafflig i sitt utförande, och hans filmer handlar ofta lite för mycket om han själv. Samtidigt har han en förmåga att välja väldigt intressanta ämnen och får till intervjuer med högst intressanta människor. Intervjun med Wournos på slutet är högst intressant, men det mest fascinerande med denna film är ändå hur otroligt vrickade människor Wournos hamnade i kontakt med även efter att hon sattes i fängelse. Advokaten och "styvmorsan" är karaktärer man aldrig får se i filmer med skådespelare, man kan inte dikta upp sådana figurer. Som helhet ingen mästerlig dokumentär, men en underlig insyn i den otäckt skruvade verklighet Wournos aldrig tycktes ta sig ur från.
Dele
2016-07-17
Denna dokumentär vandrar inledningsvis omkring på ganska lösa boliner bland knepiga karaktärer och lösa sammanhang innan den till slut hittar sitt fokus och agenda. Och då tar den slut. Fungerar lite som en cliffhanger till den mycket bättre uppföljande filmen.
Rehn108
2014-12-15
En film som växte ju längre den pågick. Det fanns spår som jag önskar att man följt upp och andra som man kunde struntat i. På det hela taget är det en intressant dokumentär med en väldigt "verklig" känsla över sig. Det känns som att den hade kunna fortsätta ett tag till. Jag måste snart ge mig i kast med uppföljaren. Rekommenderas!
#54
2013-12-29
Verkligen tragiskt. Jag måste se Broomfields uppföljare snarast.
ziferN
2013-11-25
Helt ok dokumentär med ett intressant ämne som känns en aning oplanerad och spontan vilket bidrar till den otroligt realistiska känslan som finns där. Men det som faller till dokumentärens nackdel pga. det är att den har svårt att förmedla både känslor och djup, och man får heller inte som tittare de svaren man är ute efter, samt så blev jag också en aning förbannad på brunetten som verkar inte helt frisk i skallen.
accatone
2012-08-21
Som vanligt är Broomfield ute i god tid och fångar skeendet medan det pågår på ett spännande sätt. Fast det gör också att han inte kan få reda på allt som man vill veta som åskådare
Sherry9LeE
2009-11-04
väldigt intressant dokumentär. trodde aldrig att jag skulle säga det , men det är nästan som att Aileen är den som verkar mest vettig i hela filmen. Såna vidriga människor som hennes advokat och hennes "adoptivmamma" borde slängas i fängelse likaså, som skor sig på andras elände.
ilBrutto
2009-08-19
Intressant dokumentär och ett helt sjukt människoöde
DanielMott
2009-07-12
Det är lätt att säga att den andra filmen är bättre eftersom Nick då fick intervjua dem han ville, men jag håller med om att den håller ihop bättre (lite mycket videomaterial och irriterande voice over från Broomfield i denna). En bisarr och tragisk fluga-på-väggen-dokumentär ur en outsiders perspektiv som är minst lika sevärd, en mycket stark trea.
DanielMott
2009-07-12
Det är lätt att säga att den andra filmen är bättre eftersom Nick då fick intervjua dem han ville, men jag håller med om att den håller ihop bättre. Detta är en bisarr och tragisk fluga-på-väggen-dokumentär från en outsiders perspektiv som är minst lika sevärd, en mycket stark trea.