2.2

Air Force One

Harrison Ford som Amerikas president. Iskalla terrorister som inte tvekar att avrätta. Presidenten, hans stab och familj anfalls av ryska terrorister i det specialbyggda presidentplanet Air Force One. På marken följer vicepresidenten och den övriga världen kampen mellan presidenten och den grymme terroristledaren.

Originaltitel Air Force One
Regissör Wolfgang Petersen
Manus Andrew W Marlowe
Genre Thriller, Drama, Action, 90-tal
Skådespelare Harrison Ford, Gary Oldman, Glenn Close, Wendy Crewson, Liesel Matthews, Paul Guilfoyle, Xander Berkeley, William H Macy, Dean Stockwell, Tom Everett, Donna Bullock, Jürgen Prochnow, Philip Baker Hall, Elya Baskin, Andrew Divoff

Skapad 2019-09-29 av Rollywood
Extremt patriotisk och överdrivet vinklad film där man förklarar Amerikas president som hela världens räddare. President James Marshall (Harrison Ford) har tillsammans med ryska styrkor precis l...   Läs mer »

2017-10-12
Patriotiskt skräp
2017-09-12
Fy fan vad jag hatar sådana här filmer som enbart är propaganda för USA, URK!!!!!
kanemura
2017-02-05
Kanonbra actionfilm, alltid skönt att se kommunister åka på spö på vita duken!
Grillo
2016-11-22
Såg om den precis efter att inte ha sett den på över tio år och den håller fan fortfarande. Visst är stora delar av filmen ett barn av sin tid men det skapar bara charm. Actionmässigt är den helt underbar med Harrison Ford i högform och ett flygplan är en väldigt bra setting för en film. Vem ska man lobba för Ford 2020?
gjoob
2016-09-08
Jävligt smörig och propagandistisk men samtidigt väldigt underhållande.
LacombeLucien
2015-12-31
Nej.
Sarakin76
2015-12-26
Riktig bra action. Ford og Oldman alltid bra.
JanneN
2015-11-04
En fyra är den absolut värd. När jag ser om den. vid tillfälle, så kanske det blir en femma.
mammene
2015-08-09
Lite på gränsen till en trea, men jag snålar på den, lite på grund av att det emellanåt kändes lite larvigt, samtidigt som det var en del av charmen. Harrison Ford var onekligen helt perfekt att spela både president och actionhjälte.
StureStenhög
2015-08-05
Väldigt mycket 90-tals-action, och det kan ju inte gärna vara negativt. Bara grundidén med presidenten som actionhjälte är bra härlig, och Ford känns helt rätt i rollen. Jag är dessutom svag för filmer som utspelar sig på en geografiskt begränsad plats, och Air Force One är sannerligen en bra setting på det temat. Manuset är också ganska kreativt och man använder planet väl. Bäst är filmen i första halvan eller så, alltså när Ford smyger runt som nån form av John McClane-figur, sen blir det tyvärr gradvis lite sämre och i slutändan blir det lite för mycket av det mesta. Inte minst patriotismen, men det får man ändå försöka se humorn i, och det här ju trots allt en president som jag verkligen kan ställa mig bakom. Samtidigt balanseras det också ut lite av att man har en terrorist som faktiskt tillåts argumentera för sin sak på ett trovärdigt sätt, att han spelas av en smågalen Gary Oldman gör inte saken sämre. Många sköna skådespelare är det även i smårollerna (Xander Berkeley, William H. Macy, Jürgen Prochnow, Philip Baker Hall och Glenn Morshower), det höjer upp upplevelsen, men effekterna däremot har kanske inte åldrats jättebra, finns en charm i det också förstås. En någorlunda stark trea blir det