Airport - flygplatsen

Flygplatschefen Mel får i uppdrag att försöka hålla Lincoln International Airport öppen, trots att en av de värsta snöstormarna i historien rasar där ute.

Originaltitel Airport
Regissör George Seaton
Manus George Seaton
Genre 70-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Jean Seberg, George Kennedy, Dean Martin, Burt Lancaster, Helen Hayes, Jacqueline Bisset, Dana Wynter, Maureen Stapleton, Lloyd Nolan, Van Heflin, Barry Nelson, Barbara Hale, Jessie Royce Landis, Gary Collins, John Findlater, Whit Bissell

Skapad 2019-11-02 av AddeColciago
Airport kom 1970 och var banbrytande för katastroffilmsgenren. Den skapade i princip en egen genre med sitt relativt enkla koncept som gick ut på att sätta människor i en katastrof och tvinga dem ...   Läs mer »

2020-01-05
Otroligt lökig men lite charmig film, aldrig engagerande eller spännande men heller aldrig direkt tråkig. En väldigt slät och stabil tvåa.
Raimo_1985
2017-12-31
Riktigt bra, men mer som ett drama än en katastroffilm. Som en blandning av de två men med tonvikten på drama. Utsökt skådespeleri av nästan alla. Spännande. Man tror att det ska hända mycket mer grejer än vad det gör. Antar att det är rätt bra. Tappar lite mot slutet, blir lite fånig mot slutet. Det var synd. Annars är jag supernöjd, såg den dessutom på bluray med superfin bild och bra ljud. Nu ser jag fram emot att se de två sista filmerna i denna serie på fyra filmer, har redan sett sett Airport 75 (på svenska: Katastroflarm)
2017-12-25
Genomgående stabil film, även om den första halvan känns lite såpopera. Men sedan släpper det rejält. Effektiv, amerikansk och väldigt amerikansk film som stått sig utmärkt mot tidens tand. (9/15)
2016-04-04
Riktigt gemytlig film med många karaktärer och duktigt med spänning på slutet. Lite väl lång kanske, men annars en riktigt bra film.
2015-01-06
Det jag uppskattar direkt med Airport(1970) är att man tar sig tid att presentera filmens karaktärer med deras familjeförhållande(problem). Man hinner faktiskt känna och engagera sig för de karaktärer som kommer ha framträdande roller när katastrofen kör igång. Under de första 55 minuterna har jag inga problem men därefter börjar min blick vandra från TV-rutan. För min personliga del så kunde man kapat 10-15 minuter och på så sätt snabbat på handlingen för det är först ca 80 minuter in i handlingen som min puls höjs. 3+
myslas
2014-08-28
Så mycket till katastroffilm är det inte men ett fint flygplatsdrama ändå. 10 Oscar-nomineringar känns lite överdrivet, så bra är den inte, men Helen Hayes var riktigt kul i sin roll och förtjänade säkert sin statyett.
Starkbröl
2013-11-27
Extremt sjuttiotalig, men med kvalitet! Solid katastroffilm/drama.
2013-06-21
För den lilla handling det kretsar kring är denna naturligt alldeles på tok för lång. Det är dock lätt att ha överseende med dessa "all star cast" filmer som kom under 70-talet då de iaf oftast är rätt trivsamma - och denna är inget undantag. Men att kalla den katastroffilm känns fel, detta är ett småspännande drama.
Mat1az
2013-06-17
Riktigt trevlig och mysig frukost matiné som är lite i det längsta laget. Blir lite spännande på sina ställen. Skådespelet bra. Budskapet i filmen tycks vara att män är skithögar som bara vänsterprasslar .
Ehrniz
2013-05-10
Många stora namn i en välgjord film. Martin är riktigt bra i rollen som charmig med bestämd kapten och Lancaster är trovärdig och respektingivande som flygplatschef. Filmen börjar i ett ganska stillsamt tempo, men ökar rejält och blir väldigt spännande på slutet. Snygga klippningar där "picture-in-picture" fungerar riktigt bra. En film som står sig väldigt bra, efter de år som förflutit sedan den släpptes.