3.7

Akira

Världen har genomlevt ett förödande krig med massförstörelsevapen. Japans återuppbyggda huvudstad Neo-Tokyo är en dekadent mega-stad präglad av kriminalitet och ungdomsgäng. Den politiska situationen är instabil. Korruption, polisvåld och massarbetslöshet har lett massorna i protest. De två motorcykelligisterna Kaneda och Tetsuo inblandas genom en olycka in i en intrig av politisk konspiration som kretsar kring en grupp barn med psykiska krafter och den mystiska Akira.

Baserad på mangan Akira av Katsuhiro Otomo från år 1982-1990.

Originaltitel Akira
Regissör Katsuhiro Otomo
Manus Izô Hashimoto, Katsuhiro Ôtomo
Genre Thriller, Action, Anime, Science Fiction, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Mitsuo Iwata (röst), Nozomu Sasaki (röst), Mami Koyama (röst), Tesshô Genda (röst), Hiroshi Ôtake (röst), Kôichi Kitamura (röst), Michihiro Ikemizu (röst), Yuriko Fuchizaki (röst), Masaaki Ôkura (röst), Tarô Arakawa (röst)

Morty
2020-04-21
Man kan inte sätta 3,5? Det får bli "bara" en trea då. Såg om den här om året och bortsett från animationen som fortfarande är i världsklass tycker jag inte filmen håller ihop riktigt lika bea som jag gjorde i min ungdom.
myslas
2020-04-13
Jag gillar att se på anime rent generellt men är det en genre jag aldrig gillat i det här formatet så är det action. Akira visade sig inte vara något undantag. Det här är enligt mig inte särskilt bra, mest rörigt och väldigt överdrivet. Det här kan inte mäta sig med det Ghibli gjort eller de många andra intressanta animerade draman som hela tiden produceras i Japan. Det mest imponerande är att de förutspådde att OS 2020 skulle gå i Tokyo.
Jompalompier
2018-05-03
Sjukt snygg och första halvan är väldigt bra men sen tycker jag att den trampar mycket vatten och inte kommer någonvart.
BrutusBeefcake
2017-12-10
Den överlägset snyggaste tecknade filmen jag någonsin sett och de första 60 minuterna är helt fantastiska, sedan segar det tyvärr ner sig en del fram till den fina cronenbergiska avlutningen. Tetsuo är en ruggigt bra karaktär men tyvärr så är inte de andra i närheten av honom och bleknar verkligen i jämförelse som blir en nackdel för filmen. Men det är ändå riktigt bra skall sägas. (11/15)
2017-10-18
andmoreagain
2017-06-23
Häftig. Kanske med en liten knepig rytm men kanske bara för att det är asian/manga? Filmens grandiosa och mystiska avslutning är helt suverän.
Astrojacob
2017-04-29
Vad är det med japaner o motorcyklar? O deras eviga skrikande dialoger? FEM.
RadiatorPorch
2017-04-21
Högoktanig, ultravåldsam animationsfest som erbjuder alla klassiska animegrepp, som lasrar, futuristiska hojar, utvalda ungdomar med superkrafter, samt en regering med tvivelaktiga motiv. Utsökt cinematografi, men en bitvis uttröttande story.
fors1984
2015-11-22
Det hade behövts betydligt mer tid än två timmar för att göra den episka mangan rättvisa. Otomo gör så bra han kan efter omständigheterna.
Qhunden
2015-10-04
Gillar inte manga och har svårt för anime som inte är Miyazaki, så förutsättningarna kanske inte var dom bästa. Hade hoppats på en del cinematiska och berättartekniska guldkorn och visst, en del. Men mest långtråkigt. Skrik, explosioner och saker som faller i bitar till förbannelse. Hysteriskt, fattar inte grejen.