3.8

Åklagarens vittne

Leonard Vole anklagas och häktas för mord på den förmögna Mrs French. Advokaten Sir Wilfrid Robarts tar sig an fallet. Voles enda alibi är hans fru. Efter en pjäs av Agatha Christie.

Originaltitel Witness for the Prosecution
Regissör Billy Wilder
Manus Harry Kurnitz, Larry Marcus, Billy Wilder
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 50-tal
Skådespelare Marlene Dietrich, Una O'Connor, Tyrone Power, Charles Laughton, John Williams (II), Henry Daniell, Elsa Lanchester, Ian Wolfe, Torin Thatcher, Norma Varden, Francis Compton, Philip Tonge, Ruta Lee

hsimpson
2020-07-14
Välgjord och ruskigt underhållande. Och vilken prestation av Charles Laughton - helt magnifik! En stark fyra till Wilder.
Visse93
2020-06-14
Mycket spännande och välgjord. Mycket bra film. Stark fyra!
kanemura
2020-06-07
Samtliga tre Billy Widler-filmer jag sett är toppen. Denna är näst bäst, efter Förspillda Dagar. Som många säger är Charles Laughton toppen och jag kunde itne heller förutse slutet. Slutet är så oförutsägbart att en berättarröst från 50-talet under eftertexten säger att man inte ska berätta slutet för sina vänner som inte sett filmen ännu. Rolig, spännande och välspelad.
AndersAxelsso
2019-07-11
En solklar 4:a! Charles Laughton är helt underbar och efter att ha givit 12 edsvurna män en 5:a undrar jag vd det är för fäbless jag har för amerikanska rättegångsdramer från 50-talet. Jag måste erkänna att jag inte anade slutet heller för den delen. Bra där!
C12
2019-03-31
Började mediokert, men tog sig rejält på slutet.
tksoul
2019-03-24
Charles Laughton är värd att se om även om filmen inte är det.
RunRiot
2019-01-02
Jag är vanligtvis inte mycket för rättegångsdrama, men den här hade ändå något som fick mig att stanna kvar. Att den har några år på nacken gör den också fasligt charmig. Jag är fascinerad av Agatha Christies förmåga att skapa spännande intriger och twistar som känns oväntade trots att jag kastat mig över allt hon skrivit (även om vissa saker var ganska förutsägbara). Skådespeleriet är överdrivet och teatralt, som brukligt på den tiden, men de lyckas ändå övertyga. Bäst är dynamiken mellan advokaten och sjuksköterskan.
andmoreagain
2017-05-27
Charles Laughton är ju kanon här! Härligt barsk och rapp i käften. Filmen i sig är väl trevlig men dagens publik tror jag inte tappar hakan över filmens "twist". Det enda som var riktigt minus var ju sjuksyrran och det som hörde till det; lite väl klämkäckt...
myslas
2017-01-15
Ett trevligt litet rättegångsdrama men inget speciellt även om det alltid är kul att se Una i en film. Jag föredrar att läsa Agatha Christies mysterier.
RustyFilm
2016-12-11
En filmatisering av en klurig Agatha Christie berättelse. Det är just den småsluga intrigen som gör det här så bra inte själva filmatiseringen. Mängder av rättegångsbaserade thrillers finns det ju. Detta måste vara en av de bästa i gebitet, gjord redan 1957