2.8

Al otro lado del espejo

Filmen existerar i två versioner: den spanska versionen (helt klart den som ligger närmast Francos intentioner) som handlar om Ana, som efter sin faders självmord börjar höra hans röst i hennes huvud och se honom levande i sin spegel. Sakta leds hon in i vansinne och mord. den andra. I den franska versionen är det Anas lesbiska älskarinna som lever vidare i spegeln och där ligger filmens fokus på sex.

Originaltitel Al otro lado del espejo
Alternativ titel The Other Side of the Mirror, La miroir cochon, Le miroir obscène, Obscene Mirror, Lo Specchio del Piacere, Outre-tombe
Regissör Jesus Franco
Manus Jesus Franco
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Emma Cohen, Robert Woods, Howard Vernon, Philippe Lemaire, Françoise Brion, Simón Andreu, Alice Arno, Lina Romay

2018-05-10
Jag har bara sett den franska versionen och kan därför inte uttala mig om den spanska. På pappret ser det riktigt bra ut, men i realiteten är det inte fullt så spännande. Det hela känns som en mellanfilm, och den är nog rätt så lättglömd. Fast varför bemödar man sig att ha explicit hardcore-sex i en film, när ljuset är obefintligt och allt så inzoomat så att man får gissa vad det är man ser? Jo, för att när Jesus sitter bakom spakarna så gör Jesus som Jesus vill. (5+/15)
gjoob
2016-07-16
Såg den spanska versionen. Egentligen var den ganska pretentiös och larvig men den visade mig en sida av Francos filmskapararsenal som jag inte kände till; den var allvarlig och förvånansvärt "konventionell", ja, till och med nästan välgjord. Däremot var storyn lite spretig och den höll inte intresset uppe i 95 minuter.
idd
2013-07-22
Helt ok franco som känns ovanligt seriös. Dock väldigt överhypad å rätt menlös...