2.9

Aladdin

Emiren Jafar har sökt hela sitt liv efter en grotta med en magisk lampa i. När Jafar äntligen hittar grottan visar det sig att bara en enda person får gå in, den fattige och snälle gatupojken Aladdin. Samtidigt har sultanens dotter Jasmine allt man kan önska sig, utom frihet. En dag rymmer hon för att få leva som en vanlig människa och träffar den fattige men godhjärtade pojken Aladdin. Innan de vet ordet av är de förälskade i varandra - och indragna i sitt livs äventyr!

Originaltitel Aladdin
Regissör Guy Ritchie
Manus Guy Ritchie, John August
Genre Fantasy, Romantik, Familjefilm, Komedi, Musikal, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scott, Marwan Kenzari, Navid Negahban, Nasim Pedrad, Billy Magnussen, Jordan A Nash, Taliyah Blair, Aubrey Lin, Amir Boutrous, Numan Acar, Stefan Kalipha, Nina Wadia, Amer Chadha-Patel, Alan Tudyk (röst)

Skapad 2019-12-11 av Krilledood
Förvaltar arvet från den tecknade Disney-filmen väl. Jag gillar Will Smiths egna tolkning av Anden, han har stor charm och lyckas få in sin härliga rappstil i låtarna. Nyversionen av de mest min...   Läs mer »

Roswall
2019-11-18
En helt okej version, men känslan är att den tecknade var mer otäck, och hade större djup. Tycker inte Ritchie får till t.ex. det vid Jafars önskningar, det var så mycket mer storslaget i den tecknade. Jag är oerhört svag för aladdin överlag, så njuter ändå mycket av filmen.
HerrNenne
2019-11-11
Ingenting är lika bra som originalet, men en del är nästan lika bra. Men det mesta som fyllts ut och scener som var närmast perfekta, förstörs och tappar tempot och förändrar karaktärerna. Första halvan typ, är riktigt trivsam. Sen går det neråt och sista tredjedelen är faktiskt riktigt usel. Först: Aladdin är inte sympatisk alls i den här. Han ska vara mer grå, men går istället djupare och hårdare in i de osympatiska ljugheterna, och får aldrig utrymme att visa en person vi ska bry oss om. Sen: Det är så fruktansvärt ironiskt att man försöker göra hela filmen till ett statement för Jasmine, massa empowerment, och ändå tycker jag det visar på ett klart svagare kvinnoporträtt än originalet där Jasmine agerade istället för att prata mycket om att hon vill styra. Vidare: Jafar var ett uselt val. Allt med honom är fel och filmen lider av det. Sist: Anden som drömmer om att vara människa är en dålig förändring.
amotherscrime
2019-10-22
Visst, en bra adaption och helt ok generellt. Men varför? Helt meningslöst.
foppa99
2019-10-13
funkar. Naomi Scott sjunger ju suveränt
2019-10-12
Jag gick in i denna filmen utan någon börda eller direkt minne av det animerade originalet, det var så länge sedan jag såg den. Det var en härlig känsla för då kunde jag fullt hänge mig åt denna Live-action-versionen som lyckades överraska mig på alla positiva sätt möjligt. Det jag minns från originalet är Robin Williams fantastiska insats i rollen som Anden men jag kan bara konstatera att Will Smith är minst lika fantastisk här i samma roll. Roligt, spännande och med lite tårar på slutet. 4-
DYV
2019-08-17
Trean är stark och snuddar vid en fyra. En jämförelse med den tecknade versionen från 1992 blir grunden för denna kommentar/minirecension. Polariseringar/ytterligheterna är hoptryckta och presenterar en mer mellanmjölksversion. Exempel på dessa är palatset som är inte alls är lika överdådigt och svulstigt som i den tecknade versionen, utan istället smälter palatset ihop med resten av staden. Vidare framstår folket i Agrabah mer välmående och den "extrema fattigdom" är bortpolerad. Även karaktärerna Anden och Jafar är nedslipade och dämpade. Gällande Anden så är det positivt med mer återhållsamhet då huvudstoryn med Aladdin och Yasmin får mer plats. När det kommer till Jafar saknar han helt pondus, är alldeles för tam och känns för ung och valpig jämfört med originalet. Förslagsvis hade Ghassan Massoud eller Fares Fares säkerligen kunnat levererat en mer respektingivande Jafar. Sammantaget är det musikalscenerna som bär filmen och lämnar störst avtryck.
callusis
2019-08-16
Blahablaha. Guy Ritchie sitter nog och skäms. Swept Away är ju ett mästerverk i jämförelse.
Wolger
2019-08-14
Tycker de missade mycket med Aladdins streetsmartness ... det var lite lite av hans smarthet som inte kom fram lika mycket som under den tecknade. Will Smith gör det bra att leva upp till Robin Williams och smart att kunna göra en egen tolkning av Anden ... Bra familjeunderhållning!
HansMoleman
2019-08-13
Stark trea ändå. Har sett originalet säkert 20 ggr och de följer ju den mestadels, men ändå lite egen touch och sammantaget väldigt underhållande.
abnormal
2019-08-13
Oerhört trött version. Allt ser billigt ut och översminkat som om det vore på en teaterscen.