2.8

Aladdin

Emiren Jafar har sökt hela sitt liv efter en grotta med en magisk lampa i. När Jafar äntligen hittar grottan visar det sig att bara en enda person får gå in, den fattige och snälle gatupojken Aladdin. Samtidigt har sultanens dotter Jasmine allt man kan önska sig, utom frihet. En dag rymmer hon för att få leva som en vanlig människa och träffar den fattige men godhjärtade pojken Aladdin. Innan de vet ordet av är de förälskade i varandra - och indragna i sitt livs äventyr!

Originaltitel Aladdin
Regissör Guy Ritchie
Manus Guy Ritchie, John August
Genre Fantasy, Romantik, Familjefilm, Komedi, Musikal, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scott, Marwan Kenzari, Navid Negahban, Nasim Pedrad, Billy Magnussen, Jordan A Nash, Taliyah Blair, Aubrey Lin, Amir Boutrous, Numan Acar, Stefan Kalipha, Nina Wadia, Amer Chadha-Patel, Alan Tudyk (röst)

Skapad 2019-12-21 av Krilledood
Förvaltar arvet från den tecknade Disney-filmen väl. Jag gillar Will Smiths egna tolkning av Anden, han har stor charm och lyckas få in sin härliga rappstil i låtarna. Nyversionen av de mest min...   Läs mer »

Tatty
2020-07-08
Gillade den väldigt mycket! Will Smith gillar jag skarpt i filmen!
Ghostface
2020-05-16
Kalkon deluxe, disneymodellen att slänga in mänskliga drag hos djur fungerar bättre än att slänga in mänskliga drag hos människor. Karaktärerna blir omöjliga att känna vare sig sympati eller antipati för, miljöerna och kläderna kändes mer äkta i den tecknade filmen. Ibland kan en kalkon vara uppfriskande men hade trott att en specifik regissör som Guy Ritchie skulle tillföra en extra krydda här.
dafreakish
2020-04-25
Man kan tycka vad man vill om alla dessa spelfilmer baserade på sina animerade förlagor. Det här är dock den bästa i gänget än så länge. Smith fungerar oväntat bra som anden och i övrigt är det snyggt och gjort med glimten i ögat trots det uppenbara pengahämtandet hos publiken. Pedrad borde ha fått mer scener.
Nydahl75
2020-04-10
När Will Smith öppnade foderluckan och började sjunga stängde jag av.. Hade inte en tanke alls på att det var nån tramsig musikal
F-M-J
2020-03-11
Riktigt dålig adaption av en barndomsklassiker. Sången var bedrövlig och det kändes knappt som den ansträngde sig.
2020-01-18
Skön take på den gamla klassikern. Uppfriskande att se lite goa sångnummer igen samt en film som inte tar sig själv på för stort allvar. Lekfull, vacker och roande. Perfekt film för sin målgrupp. Bra skådespelarinsatser utom möjligen av Marwan som kändes lite felcastad som Jafar.
2020-01-13
2020-01-13
haajen
2020-01-11
Blir bara sämre och sämre ju längre den håller på, som vanligt föredrar jag den tecknade klassikern.
karlmats
2019-12-29
Den tecknade Aladdin är min favorit bland alla animerade filmer så Guy Ritchie har ju lite att leva upp till. Speciellt när Disney verkar ha hamnat i ett läge där man bara vill kopiera gamla filmer för pengarnas skull, alla dessa live action remakes är jag ju egentligen jävligt trött på. Men jag tänkte att man ändå måste ge Aladdin en chans. Kontentan är väl att det här stundtals är underhållande och väcker känslor, men allt det beror ju på att man ha kopierat ett, i alla avseenden, bättre original. Hur värderar man då det? Det blir ju onekligen med viss dämpad förtjusning, för varför skulle man nånsin välja att se om den här, bra mycket längre versionen, än ett tightare, roligare, charmigare original? Will Smith försöker så gott han kan, Naomi Scott gör en helt ok Jasmin, däremot faller Aladdin, Jafar och sultanen inte speciellt väl ut. Agraba ser lite ut som en studiostad och jag kan inte släppa känslan att alla inblandade nånstans lite lätt förvirrat undrade hur de bäst skulle kopiera det som redan gjorts, någon ny vision eller existensberättigande uppfattade jag inte. Då blir det svårt att motivera ett högre betyg även om jag också blev underhållen stora delar av filmen. En stark 2a stannar jag på.