2.9

Aladdin

Emiren Jafar har sökt hela sitt liv efter en grotta med en magisk lampa i. När Jafar äntligen hittar grottan visar det sig att bara en enda person får gå in, den fattige och snälle gatupojken Aladdin. Samtidigt har sultanens dotter Jasmine allt man kan önska sig, utom frihet. En dag rymmer hon för att få leva som en vanlig människa och träffar den fattige men godhjärtade pojken Aladdin. Innan de vet ordet av är de förälskade i varandra - och indragna i sitt livs äventyr!

Originaltitel Aladdin
Regissör Guy Ritchie
Manus Guy Ritchie, John August
Genre Fantasy, Romantik, Familjefilm, Komedi, Musikal, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scott, Marwan Kenzari, Navid Negahban, Nasim Pedrad, Billy Magnussen, Jordan A Nash, Taliyah Blair, Aubrey Lin, Amir Boutrous, Numan Acar, Stefan Kalipha, Nina Wadia, Amer Chadha-Patel, Alan Tudyk (röst)

Skapad 2019-10-11 av Krilledood
Förvaltar arvet från den tecknade Disney-filmen väl. Jag gillar Will Smiths egna tolkning av Anden, han har stor charm och lyckas få in sin härliga rappstil i låtarna. Nyversionen av de mest min...   Läs mer »

foppa99
2019-10-13
funkar. Naomi Scott sjunger ju suveränt
2019-10-12
Jag gick in i denna filmen utan någon börda eller direkt minne av det animerade originalet, det var så länge sedan jag såg den. Det var en härlig känsla för då kunde jag fullt hänge mig åt denna Live-action-versionen som lyckades överraska mig på alla positiva sätt möjligt. Det jag minns från originalet är Robin Williams fantastiska insats i rollen som Anden men jag kan bara konstatera att Will Smith är minst lika fantastisk här i samma roll. Roligt, spännande och med lite tårar på slutet. 4-
DYV
2019-08-17
Trean är stark och snuddar vid en fyra. En jämförelse med den tecknade versionen från 1992 blir grunden för denna kommentar/minirecension. Polariseringar/ytterligheterna är hoptryckta och presenterar en mer mellanmjölksversion. Exempel på dessa är palatset som är inte alls är lika överdådigt och svulstigt som i den tecknade versionen, utan istället smälter palatset ihop med resten av staden. Vidare framstår folket i Agrabah mer välmående och den "extrema fattigdom" är bortpolerad. Även karaktärerna Anden och Jafar är nedslipade och dämpade. Gällande Anden så är det positivt med mer återhållsamhet då huvudstoryn med Aladdin och Yasmin får mer plats. När det kommer till Jafar saknar han helt pondus, är alldeles för tam och känns för ung och valpig jämfört med originalet. Förslagsvis hade Ghassan Massoud eller Fares Fares säkerligen kunnat levererat en mer respektingivande Jafar. Sammantaget är det musikalscenerna som bär filmen och lämnar störst avtryck.
callusis
2019-08-16
Blahablaha. Guy Ritchie sitter nog och skäms. Swept Away är ju ett mästerverk i jämförelse.
Wolger
2019-08-14
Tycker de missade mycket med Aladdins streetsmartness ... det var lite lite av hans smarthet som inte kom fram lika mycket som under den tecknade. Will Smith gör det bra att leva upp till Robin Williams och smart att kunna göra en egen tolkning av Anden ... Bra familjeunderhållning!
HansMoleman
2019-08-13
Stark trea ändå. Har sett originalet säkert 20 ggr och de följer ju den mestadels, men ändå lite egen touch och sammantaget väldigt underhållande.
abnormal
2019-08-13
Oerhört trött version. Allt ser billigt ut och översminkat som om det vore på en teaterscen.
Qus
2019-08-12
Helt okej men det var faktiskt något med känslan som fattades tyvärr. Samma sak som med Skönheten och odjuret. Djungelboken fick däremot allt att klicka.
Halofreak92swe
2019-08-11
Är faktiskt överraskad av hur bra den här blev. Will Smith gör en klockren Ande, det är väldigt svårt att leva upp till Robin Williams prestation i den tecknade filmen men Will gör rollen väldigt bra! Bra casting till Aladdin och Jasmine, tycker dock att Jafar borde spelats av någon lite äldre och/eller elakare & slugare till utseendet. Tror att Ben Kingsley hade passat mycket bättre i den rollen. Väldigt färgglad och rolig film, skön humor och fin musik. Dock så stör jag mig oerhört mycket på hur de har autotunat varenda låt till förbannelse.. Onödigt då skådisarna säkerligen kan sjunga bra ändå. Det låter lite för fejk när man använder för mycket autotune. Svag 4. Måste se om den tecknade igen :)
Engravadlax
2019-08-07
Will Smith sjunger cringedåligt, övriga castingen är inte heller några sångfåglar, så redan där uteblir halva nöjet med det animerade originalet. Det är dessutom ganska kasst agerat, och som så ofta är fallet med adaptationer från animation till spelfilm så låter sig screenplay inte översättas på ett fördelaktigt sätt. Anden ser också som hela världen redan har påpekat inte bra ut, ett CG-hafsjobb.