Aladdin

Emiren Jafar har sökt hela sitt liv efter en grotta med en magisk lampa i. När Jafar äntligen hittar grottan visar det sig att bara en enda person får gå in, den fattige och snälle gatupojken Aladdin. Samtidigt har sultanens dotter Jasmine allt man kan önska sig, utom frihet. En dag rymmer hon för att få leva som en vanlig människa och träffar den fattige men godhjärtade pojken Aladdin. Innan de vet ordet av är de förälskade i varandra - och indragna i sitt livs äventyr!

Originaltitel Aladdin
Regissör Guy Ritchie
Manus Guy Ritchie, John August
Genre Komedi, Familjefilm, Romantik, Musikal, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scott, Marwan Kenzari, Navid Negahban, Nasim Pedrad, Billy Magnussen, Jordan A Nash, Taliyah Blair, Aubrey Lin, Amir Boutrous, Numan Acar, Stefan Kalipha, Nina Wadia, Amer Chadha-Patel, Alan Tudyk (röst)

Skapad 2019-12-21 av Krilledood
Förvaltar arvet från den tecknade Disney-filmen väl. Jag gillar Will Smiths egna tolkning av Anden, han har stor charm och lyckas få in sin härliga rappstil i låtarna. Nyversionen av de mest min...   Läs mer »

2020-01-18
Skön take på den gamla klassikern. Uppfriskande att se lite goa sångnummer igen samt en film som inte tar sig själv på för stort allvar. Lekfull, vacker och roande. Perfekt film för sin målgrupp. Bra skådespelarinsatser utom möjligen av Marwan som kändes lite felcastad som Jafar.
2020-01-13
2020-01-13
haajen
2020-01-11
Blir bara sämre och sämre ju längre den håller på, som vanligt föredrar jag den tecknade klassikern.
karlmats
2019-12-29
Den tecknade Aladdin är min favorit bland alla animerade filmer så Guy Ritchie har ju lite att leva upp till. Speciellt när Disney verkar ha hamnat i ett läge där man bara vill kopiera gamla filmer för pengarnas skull, alla dessa live action remakes är jag ju egentligen jävligt trött på. Men jag tänkte att man ändå måste ge Aladdin en chans. Kontentan är väl att det här stundtals är underhållande och väcker känslor, men allt det beror ju på att man ha kopierat ett, i alla avseenden, bättre original. Hur värderar man då det? Det blir ju onekligen med viss dämpad förtjusning, för varför skulle man nånsin välja att se om den här, bra mycket längre versionen, än ett tightare, roligare, charmigare original? Will Smith försöker så gott han kan, Naomi Scott gör en helt ok Jasmin, däremot faller Aladdin, Jafar och sultanen inte speciellt väl ut. Agraba ser lite ut som en studiostad och jag kan inte släppa känslan att alla inblandade nånstans lite lätt förvirrat undrade hur de bäst skulle kopiera det som redan gjorts, någon ny vision eller existensberättigande uppfattade jag inte. Då blir det svårt att motivera ett högre betyg även om jag också blev underhållen stora delar av filmen. En stark 2a stannar jag på.
Roswall
2019-11-18
En helt okej version, men känslan är att den tecknade var mer otäck, och hade större djup. Tycker inte Ritchie får till t.ex. det vid Jafars önskningar, det var så mycket mer storslaget i den tecknade. Jag är oerhört svag för aladdin överlag, så njuter ändå mycket av filmen.
HerrNenne
2019-11-11
Ingenting är lika bra som originalet, men en del är nästan lika bra. Men det mesta som fyllts ut och scener som var närmast perfekta, förstörs och tappar tempot och förändrar karaktärerna. Första halvan typ, är riktigt trivsam. Sen går det neråt och sista tredjedelen är faktiskt riktigt usel. Först: Aladdin är inte sympatisk alls i den här. Han ska vara mer grå, men går istället djupare och hårdare in i de osympatiska ljugheterna, och får aldrig utrymme att visa en person vi ska bry oss om. Sen: Det är så fruktansvärt ironiskt att man försöker göra hela filmen till ett statement för Jasmine, massa empowerment, och ändå tycker jag det visar på ett klart svagare kvinnoporträtt än originalet där Jasmine agerade istället för att prata mycket om att hon vill styra. Vidare: Jafar var ett uselt val. Allt med honom är fel och filmen lider av det. Sist: Anden som drömmer om att vara människa är en dålig förändring.
amotherscrime
2019-10-22
Visst, en bra adaption och helt ok generellt. Men varför? Helt meningslöst.
foppa99
2019-10-13
funkar. Naomi Scott sjunger ju suveränt
2019-10-12
Jag gick in i denna filmen utan någon börda eller direkt minne av det animerade originalet, det var så länge sedan jag såg den. Det var en härlig känsla för då kunde jag fullt hänge mig åt denna Live-action-versionen som lyckades överraska mig på alla positiva sätt möjligt. Det jag minns från originalet är Robin Williams fantastiska insats i rollen som Anden men jag kan bara konstatera att Will Smith är minst lika fantastisk här i samma roll. Roligt, spännande och med lite tårar på slutet. 4-