3.1

Aladdin och den magiska lampan

Animeversion av den klassiska Tusen och en natt-sagan om pojken Aladdin (Arajin) som hittar en magisk lampa i en grotta. Med lampans hjälp kan han vid stor fara kalla på en magisk ande som hjälper honom. Men en ond trollkarl vill också ha lampan och stjäl såväl lampan som Aladdins prinsessa.

Originaltitel Arajin to mahô no ranpu
Alternativ titel Aladdin to mahô no lamp, Aladdin and the Wonderful Lamp, Aladdin and the Magic Lamp
Regissör Yoshikatsu Kasai
Manus Akira Miyazaki
Genre Animerad, Familjefilm, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Kikuo Kaneuchi (röst), Kazuo Kamiya (röst), Keiko Suzuka (röst), Reiko Nanao (röst)

RadioSaga
2017-04-09
Minns den så väl från barndomen. Päronen vid palatset i den magiska grottan är något som sitter fast i bildarkivet i hjärnan och är något jag fortfarande drömmer om, haha. Mera mörk en Disneys tagning, vilket inte är en förvåning men ack - så bra denna film är!
slitenskiten
2010-04-24
Skön rulle, ett av mina första VHS-minnen :D
Bewitched
2008-08-06
Denna är faktiskt riktigt bra. Mkt "ondare" än disneys Aladdin. Tyckte mycket om den när ja var mindre och den håller fortfarande måttet!
ekman
2008-07-22
Bättre än väntat med hyfsat bra animation och överlag snyggt berättad historia med flera fina poänger. Det räcker inte riktigt till en trea, dels för att slutstriden är extremt rörig och ologisk, dels därför att tempot i hela filmen är för lågt.