3.1

Albert Nobbs

Albert är en blyg man som arbetar som butler på det luxuösa hotellet Morrison's i Dublin. Sedan 30 år tillbaka bär han på en stor hemlighet: han är egentligen en hon. När Albert träffar en annan människa i samma situation som hon själv börjar hon drömma om ett framtida liv utan hemligheter...

Originaltitel Albert Nobbs
Alternativ titel The Singular Life of Albert Nobbs
Regissör Rodrigo García
Manus Glenn Close, John Banville, Gabriella Prekop
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Glenn Close, Mia Wasikowska, Aaron Taylor-Johnson, Janet McTeer, Pauline Collins, Brenda Fricker, Jonathan Rhys Meyers, Brendan Gleeson, Maria Doyle Kennedy, Mark Williams (I), Bronagh Gallagher, Kenneth Collard, Antonia Campbell-Hughes

2017-05-17
Tycker inte den lyckas beröra utan det blir en väldigt distanserad och kylig historia. Det ligger lite poäng i det för att skildra Nobbs personlighet antar jag men det funkar inte riktigt för mig. Det blir dock väldigt effektivt när kylan bryts och man får se lite värme eller hetta komma fram, men inte tillräckligt. En ganska ljummen trea på en intressant och mycket välspelad historia.
idaho1981
2016-07-10
Vill ge en fyra för självaste historien, men det är på gränsen att det räcker hela vägen fram. Den blir lite för överdriven inom vissa delar. Samtidigt gör Close och McTeer ett grymt bra jobb och det är väldigt snyggt foto. Så svag fyra får det nog bli.
snyltare
2015-06-26
Det går inte för sig att ge lägre än fyra på en så underbart udda film, på alla sätt. Mycket bra spel (förutom nån floppscen med Mia W), och en hel del att tänka på gällande hemligheter och livslögner. Vem vågade fråga Glenn Close om hon ville ha den här rollen? Man vet att en skådespelare är fantastisk när hen vågar spela så här trist och ful.
Taandborste
2014-08-02
Likt sin huvudkaraktär är filmen tystlåten och lågmäld, men också väldigt vacker om drömmar och att känna sig trygg och älskad för den man är. Glenn Close är mycket bra!
Gigi1943
2013-08-24
Riktigt riktigt bra, vilka skådespelare! Glenn C är helt suverän och även alla i hela ensemlen är trovärdiga i sina roller. Jag gillade även slutet. Helt i min smak.
PeterTheW
2013-08-19
Så jäkla bra.
Zipper
2012-12-05
Jag var inte helt nöjd men historien eller slutet, men Closes lågmälda spel är riktigt fint. Gillar allt samspel mellan henne och McTeer skarpt. Själva storyn kunde dock ha utvecklats bättre, för förutsättningarna fanns verkligen.
Leala
2012-11-03
Somnade i mitten av filmen. Därav en 3.. kanske om jag hade sett utan pausen hade den nått en fyra..
Cucumber84
2012-09-30
Albert Nobbs utmärker inte sig särskilt mycket, vilket leder till en ganska medioker film. Den stora styrkan är däremot de enastående rollprestationerna från både Glenn Close och Janet McTeer och bara se de två i toppform gör filmen sevärd.
WillyV
2012-09-20
Svag fyra, fin, mycket välspelad lite queer-pärla.