2.7

Algiers

Tjuven Pepe Le Moko har bott i Algers kasbah, de kvarter där polisen inte har någon makt, i två år. En dag träffar han vackra Gaby.

Originaltitel Algiers
Regissör John Cromwell
Manus John Howard Lawson, James M Cain
Genre Romantik, Kriminalare, Drama, 30-tal
Skådespelare Charles Boyer, Sigrid Gurie, Hedy Lamarr, Joseph Calleia, Alan Hale, Gene Lockhart, Walter Kingsford, Paul Harvey, Stanley Fields

JohnTron
2019-01-02
Nästan en exakt kopia av Julien Duviviers original, som kom året innan. Det som skiljer är (förutom språket) skådespelarnas prestationer - även om Charles Boyer gör vad han kan, så kommer han aldrig upp till Jean Gabins skådespeleri.
ModestyWilde
2018-11-05
Skön gammal film med den rätta atmosfären och bra skådespelare. Minnesvärd även om det inte var en storslagen film - men jag ser fram emot att få se originalet, som säkert är ännu bättre! Ser den gärna igen, så den får absolut en (svag) 4:a!
Albion
2018-11-05
Det är väl mest en kärlekshistoria i exotisk miljö där kasbans gamla vindlande kvarter är filmens egentliga huvudkaraktär så att säga. Men det är ingen direkt dålig film även om den tidstypiska dramatiska tonen tar överhand lite för mycket. En svag 3;a petar jag dit, dvs 3-
goeran
2018-10-28
John Cromwells Algiers från 1938 är en habilt utförd amerikansk remake av Julien Duviviers klassiska drama Pépé le Moko från året innan. Charles Boyer och Hedy Lamarr gör väl hyggliga insatser i huvudrollerna men inte når de samma nivå som Jean Gabin och Mireille Balin i originalet.
2015-01-05
Det finns mycket att tycka om här. Vi har ett väldigt snyggt foto kombinerat med scenografi som skapar en härlig stämning och atmosfär(detta trots en mindre bra utgåva sett till bild och ljud). Sedan har vi ett manus som får liv tack vare ett fint regiarbete och väldigt fina prestationer från skådespelarna. Skådespelarna får här möjligheten att arbeta med välskrivna karaktärer. Musiken i filmen fungerar också väldigt bra. 3+
origC-J
2014-12-17
Klart godkänt. Har inte sett det franska originalet, men det känns som att den här versionen är lite plattare, lite mer Hollywood. Charles Boyer gör bra ifrån sig, men han är inte alls samma skådistyp som Jean Gabin. Kul att "Casablanca" nämns, den skrevs ju med just Hedy Lamarr i åtanke...
kennert
2012-09-01
Den franska versionen från 1937 är ett snäpp vassare.
MaraJade
2007-09-23
En mycket bra film. Charles Boyer är suverän i rollen som Pepe Le Moko.
NoWireHangers
2002-08-11
handlingen påminner inte så lite om "Casablanca" som kom fyra år senare.