3.4

Alias Grace

En psykiater i 1800-talets Kanada försöker fastställa om en mörderska ska benådas på grund av sinnessjukdom. Baserad på Margaret Atwoods roman.

Originaltitel Alias Grace
Regissör Mary Harron
Manus Sarah Polley
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mini-serie, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Sarah Gadon, Edward Holcroft, Zachary Levi, David Cronenberg, Paul Gross, Anna Paquin, Sarah Manninen, Rebecca Liddiard, Kerr Logan, Stephen Joffe, John Tench, Jonathan Koensgen, Alice Snaden, Elizabeth Saunders, Martha Burns, Will Bowes

mammene
2022-11-30
Välgjort drama som drivs av att huvudpersonen berättar och det fungerar förvånansvärt bra. Tiden skildras med dess problem, men också motsatsen. Det grävs rejält i psyket och till slut kommer avgörandet? Lämnar efter sig en del frågor.
Frickis
2021-04-26
Trodde dock att hon och doktorn skulle bli ihop
idaho1981
2018-07-28
Fint berättad version av Atwoods bok, som dock är mycket starkare. Men fint skådespeleri, manus och foto. Svag fyra eller stark trea.
Haenskii
2017-12-22
Fy fan så bra!
Jamesa
2017-12-18
Välgjord med bra tidsanda.
Zipper
2017-11-12
Jag läste boken för många år sedan, och den är inte Atwoods bästa, så jag blev lite förvånad att den filmatiserades. Den är välgjord, men liksom i boken saknar jag något i storyn. Sarah Gadon är bra i huvudrollen, man får aldrig något grepp om henne.