3.1

Alice i underlandet

Tecknad. Plötsligt rusar en kanin förbi den halvslumrande flickan Alice. Oroligt pekar han på sin klocka. Alice förstår att det är bråttom och kryper nyfiket efter in i hålet där kaninen försvann. Så börjar Disneys fantastiska tolkning av Lewis Carrolls odödliga berättelse om flickan som av ren nyfikenhet råkade hamna i Underlandet. Inlurad i en galen värld möter hon den ena figuren mer kufisk än den andra. Triddeli och Triddeldum tillhör den lindrigare sorten. Ett förvirrat teparty hos Hattmakaren gör dock att hon på allvar undrar var hon har hamnat. När Alice sedan möter den beryktade Hjärter Dam är hon helt övertygad om, att i denna värld finns bara en enda vettig varelse, och det är hon själv.

Originaltitel Alice in Wonderland
Regissör Clyde Geronimi, Wilfred Jackson, Hamilton Luske
Manus Winston Hibler, Ted Sears, Bill Peet, Erdman Penner, Joe Rinaldi, Milt Banta, William Cottrell, Dick Kelsey, Joe Grant, Dick Huemer, Del Connell, Tom Oreb, John Walbridge
Genre Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, Fantasy, 50-tal
Skådespelare Kathryn Beaumont (röst), Ed Wynn (röst), Richard Haydn (röst), Sterling Holloway (röst), Jerry Colonna (röst), Verna Felton (röst), J Pat O'Malley (röst), Bill Thompson (röst), Heather Angel (röst)

Skapad 2019-11-09 av BobbyPeru
Walt Disney har skapat många mästerverk tillsammans med sina duktiga tecknare. Filmer som Snövit och de sju dvärgarna, Pinocchio, Fantasia och Bambi är de rejäla filmerna som är älskade av all...   Läs mer »

NoWireHangers
2020-09-28
Själva storyn är ju väldigt tunn men det är många bra scener, tillräckligt bra för en svag fyra i totalbetyg.
Krantzylvania
2020-01-11
Jag tyckte den var overklig.
larsen1976
2017-11-30
Underbar en av Disneys bästa.
widez
2017-03-19
Vissa scener är bara för roliga, som te-partyt till exempel! Andra scener är lite mer åt det tråkiga hållet. Under medel för Disney-klassikers.
2016-07-24
Bra, tecknad version av Alice i Underlandet. Ingen av Disneys bästa filmer men den är snyggt tecknad.
wasteoftime
2016-06-26
Alice i Underlandet är en berättelse jag aldrig har fastnat för, i någon form(eller nåväl "Alice: Madness Returns" var faktiskt ett rätt bra TV-spel). Vilket är ganska underligt, eftersom att det finns mycket detaljer som verkligen tilltalar mig, men det funkar inte. Den här filmen som bara är dryga 1h15min känns som att den aldrig vill ta slut - och det är det enda jag vill - att den ska ta slut. Men det är kanske ändå den bästa filmatiseringen. Tyvärr säger ju inte det överdrivet mycket i sammanhanget. Och underligt nog känns slutet, när det äntligen kommer, väldigt framkrystat. Nä, detta är tyvärr inget för mig, men visst, ingen stor katastrof heller, 0,5 på SH-skalan.
Dutch
2016-05-07
Störd
Hompen
2015-08-26
Känns som om Disney hade några mindre bra kortfilmer liggandes som de klippt ihop, med berättelsen om Alice som ramberättelse. Minde bra manus, samt en del våld och rökning. Inte lika tråkig som Fantasia, men en av de sämre alstren från Disney.
AlbinWesley
2015-05-26
Bagatellartad fantastik. Lite kul, allt.
QuiNonStultus
2014-10-11
Omöjligt att betygsätta för en vuxen, nykter individ Å ena sidan fantastisk, å andra sidan brutalt underlig.