2.6

Alice i underlandet

Under en tråkig vintereftermiddag drömmer Alice att hon besöker det magiska landet bortom spegeln. Där upplever hon diverse surrealistiska saker.

Originaltitel Alice in Wonderland
Regissör Norman Z McLeod
Manus Joseph L Mankiewicz, William Cameron Menzies
Genre 30-tal, Familjefilm, Fantasy
Skådespelare Charlotte Henry, Leon Errol, Louise Fazenda, Ford Sterling, Richard 'Skeets' Gallagher, Raymond Hatton, Polly Moran, Ned Sparks, Sterling Holloway, Cary Grant, Alison Skipworth, W C Fields, Gary Cooper, Edward Everett Horton, Charles Ruggles

kungkalas
2011-12-07
Jag tyckte väl det var något mystiskt med den där bebisen. http://www.imdb.com/name/nm0000863/
StureStenhög
2011-06-20
Jag får nog konstatera en gång till att den nonsens-humor som Alice-historien bygger på inte roar mig speciellt mycket alls, och än så länge är det bara Burton som har lyckats dra mig in i den här världen på ett bra sätt. I den här versionen känns berättandet väldigt upphackat och varje möte blir som en egen liten sketch. Det blir därför också en ojämn film där några scener är ganska underhållande (den med Humpty-Dumpty är nog bäst), men alldeles för många känns ganska oinspirerade. Filmen är ju dock inte längre än 76 minuter, så nog funkar den som tidsfördriv, i synnerhet ifall an faktiskt gillar den här historien. Men för min del kändes det aldrig som att betyget kunde bli något annat än en tvåa
rutigpesto
2010-04-10