3.2

Alice in Wonderland

En subversiv och mörkare variant av den klassiska barnsagan om Alice i underlandet. Med typisk viktorianks och gotisk underton plågar filmen Lewis Carroll's orginalhistoria, samtidigt som den driver med medelklass-england.

Originaltitel Alice in Wonderland
Alternativ titel The Wednesday Play: Alice in Wonderland
Regissör Jonathan Miller
Manus Jonathan Miller
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Anne-Marie Mallik, Freda Dowie, Jo Maxwell Muller, Wilfrid Brambell, John Bird, Michael Redgrave, Alan Bennett, Finlay Currie, Geoffrey Dunn, Mark Allington, Alison Leggatt, Leo McKern

martineden
2017-07-16
[rek. 4] En mycket intressant filmtolkning av Lewis Carrolls klassiska bok. En mycket effektivt grepp är att Miller avhåller sig från att ge karaktärerna djurkarakteristik och där barnet Alice befinner sig bland absurda, obegripliga vuxna. Filmatiseringen kan ses som "kafkaesk", där en person befinner sig i en absurd värld som är obegriplig för dem. Många fina skådespelare dyker upp i rollerna och Ravi Shankars musik är hypnotisk! Tycker dock att filmen lider av länken mellan episoderna är svag. Mycket intressant film, kommer nog se den igen. Bra!!! 3+/4-
RunRiot
2015-09-28
Alltså what the... Det här är bland det sjukaste jag har sett. Helt osammanhängande och handlingen är totalt bortflummad. Och vad är grejen med att Alice stirrar helt apatiskt rakt fram 90% av filmen? Gärna åt helt fel håll dessutom. Det här var verkligen inte min kopp te. Jag förstår varför jag fick den så billigt. Stor eloge till Peter Cook dock, som i sin roll som Mad Hatter är den enda skådespelaren i filmen som levererar. Inte ens Peter Sellers var bra i denna tyvärr.

2014-01-03
Jag tycker om att alla hon möter är som lätt dementa stofiler. Såhär tänker jag mig Alice i Underlandet.
rutigpesto
2010-04-10
en finfin låt och hade verkligen sina stunder, speceillt i en korridor
Bandersnatch
2008-07-22
Goth-Alice. Drömsk stämmning och kanske den mest boktrogna Alicekaraktären om man verkligen tänker efter. Härligt med raga på soundtracket också. Det känns skönt med en Alicetolkning som klart och tydligt försöker göra nåt annorlunda med berättelsen. Den här versionen kan jag faktiskt rekommendera.
vic242
2007-11-07
Härlig drift med medelklassen som sagt i denna aningen surrealistiska berättelse om att växa upp i en surrealistisk värld.
Mat1az
2007-10-25
Jävligt mystisk. Filmen är lika ologisk som ens drömmar oftast brukar vara, vilket är helt lysande. Tar ett tag att vänja sig men lyckas man bara koppla bort hjärnan och inte tänka utan bara vara så njuter man nog lite mer av denna film.