Alice i Underlandet

19-åriga Alice återvänder till den magiska värld där hon upplevde sin barndoms äventyr. Där återförenas hon med sina gamla vänner, och med deras hjälp inser hon sin livsuppgift. Att störta Hjärter Dams terrorstyre i Underlandet.

Originaltitel Alice in Wonderland
Regissör Tim Burton
Manus Linda Woolverton
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Crispin Glover, Matt Lucas, Leo Bill, Frances de la Tour, Michael Sheen (röst), Stephen Fry (röst), Alan Rickman (röst), Barbara Windsor (röst), Paul Whitehouse (röst), Timothy Spall (röst)

Skapad 2019-12-14 av Retard_Messiah
Alice Kingsley har nu hunnit bli 19 år och är en ung kvinna. Filmen tar sin början då hon anländer till något som utan hennes vetskap är hennes egen förlovningsfest. I det gamla viktorianska s...   Läs mer »

Skapad 2019-11-16 av frienatic
Disney och Tim Burton slår sina påsar ihop och lanserar Alice i treDlandet , vårens kanske mest efterlängtade film. Resultatet blir en övergräddad marängbakelse där de brända kanterna skrapat...   Läs mer »

2018-12-21
Var tvungen att se filmen för att skriva en uppsats om den i skolan och jag såga den direkt,, URK
larsen1976
2017-11-30
Inte så bra som jag hade väntat mig när jag sent omsider såg denna film. Jag hade faktiskt sett del två först och den var mycket bättre. Se hellre den tecknade original versionen av Disney. Mycket bättre :D
idaho1981
2017-03-20
Alice, Burton, Bonham Carter och Depp är ju en rätt perfekt blandning. Snygg och underhållande. Inte det där lilla extra för ett högre betyg, men lagom bra!
widez
2017-03-19
Helt ok faktiskt. Bättre än den gamla animerade föregångaren.
karlmats
2017-03-02
En omtitt håller måttet utan problem. En sån härligt fantasifull värld och en lysande Wasikowska i rollen som Alice. Många detaljer att hålla utkik efter och galenskapen är charmig från start till mål. 4an ska vara där helt enkelt. 8/4-10---------------Trots låga förväntningar, dels p.g.a. att jag inte är så förtjust i varken historien eller Disneyförlagan och dels för att jag börjar tröttna på firma Burton/Depp blev det här en väldigt underhållande resa. Miljöerna är snygga som få, storyn och dialogen engagerar och inspirerar och Alice själv är trots sina inavelsögon väldigt söt, speciellt när hon får dra på sig silverrustningen och leka Conan. Dessutom är hela karaktären väldigt lätt att tycka om vilket naturligtvis är en stor hjälp. Blandningen mellan animerat och verkligt fungerar bra och musiken är som vanligt när det gäller Burton stämningsfull. Den röda drottningen var väldigt underhållande i sin ondskefulla men samtidigt humoristiska utformning, bara tanken på en levande gris som fotpall glädjer mig mycket. Burton får tummen upp för ett av sina bästa verk hittills och han sätter mullpungarna bakom Disneyoriginalet på plats ordentligt.
Murvel48
2016-12-25
Egentligen gillar jag inte filmen alls - men den är såpass välgjord att det är svårt att sätta lägre än en tvåa.
2016-07-24
Det här är riktigt bra! En ganska udda version av Alice i Underlandet. Tim Burton är en genial regissör!
zallaxx
2016-06-03
Gnäll much? Bra film tycker jag. Kul att se den för andra gången och betyget kvarstår.
AlbinWesley
2016-01-11
Tyckte det började bra, men så fort filmen gick över till att se mer ut som ett tv-spel än en långfilm tappade jag intresset. Ser inget vidare ut och förtar all känsla av magi.
Ola_Schubert
2015-08-22
Vansinnigt skickligt gjord, men fanasy är inte min favorit genre.Kan säkert uppskattas av barn och det går även för vuxna att se, speciellt om man kommer ihåg att det hela bara rör sig om en dröm. En mycket stark tvåa i betyg, duger som ströunderhållning, i nödfall.