2.7

Alien: Covenant

När besättningen på rymdskeppet Covenant är på väg till en avlägsen planet i den bortre delen av galaxen, upptäcker de att vad de tidigare trott varit ett outforskat paradis i själva verket är en mörk och farlig värld. De tvingas fly från ett hot mer skrämmande än de någonsin kunnat föreställa sig.

Originaltitel Alien: Covenant
Regissör Ridley Scott
Manus John Logan, Dante Harper
Genre 2010-tal, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Thriller
Skådespelare Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz, Nathaniel Dean, Alexander England, Benjamin Rigby, Uli Latukefu, Tess Haubrich, Goran D Kleut, Guy Pearce

pzun
2019-06-09
Tillochmed sämre än Alien 3 , man önskar ju Blomkamp hadde fått tagit över rodret istället
Xtro
2019-05-03
Jo visst var den ganska kass. Lite kul med ett "olyckligt slut". Sämsta Alien-filmen är ännu ohotat Alien 3.
2019-05-01
Ridley Scott utvecklar Alien-sagan för att öppna alla tänkbara dörrar för att möjliggöra så många kassakor som möjligt. Knappa två timmars skåpmat med hyfsat underhållningsvärde. Tappar trean på vägen. (6+/15)
dafreakish
2019-04-25
Helt okej igen av Scott men inte direkt en toppenfilm den här gången heller. Kanske bättre än sin föregångare men inte mer än så.
StureStenhög
2018-05-27
Ungefär i nivå med Prometheus. Precis som där ligger styrkan även denna gång i den kittlande känslan av bege sig ut i ett outforskat universum. Men det är onekligen ett trovärdighetsproblem att en så här viktig och banbrytande expedition sköts så oprofessionellt och rent ut sagt korkat. Hur gärna filmen än vill förklara saker, så lyckas den heller inte berätta något som inte redan har setts många gånger i den här genren förut. Med det sagt så är det fortfarande underhållande och tekniskt skickligt, och så har man ju Fassbender som i mångt och mycket bär det här på sina axlar, och det är nog ändå han som räddar trean till slut
hennish
2018-03-07
Alltså, var inte handlingen exakt likadan som i Promethius, fast nya människor och en ny planet? Jag måste ha missat vad som skulle vara så bra med denna film.
BarryHero
2018-03-02
Ingen superfilm. Har ingen riktig hjalte sa det ar svart att hitta nagon att halla pa. Utomjordingarna ar inte sa otacka. Svagare an Prometheus som jag gillade. Ratt forutsagbar med. Fanns dock en del tuffa och valgjorda scener.
Bomkia
2018-02-18
Snyggt gjort och det blir riktigt bra stämning, men det saknas något. 3a.
karlmats
2018-02-17
En ganska dålig film, till skillnad från tidigare installationer finns det inte många karaktärer man bryr sig om, egentligen är det bara Fassbender som får något mer än en papperskaraktär och det är inte tillräckligt bra. Sen är det lite korkade beslut som förtar känslan också. På det stora hela tillför den här ingenting till serien så även om det inte är superdåligt så är det inte en värdig uppföljare. En ganska stabil 2a.
Dragonetheren
2018-02-04
Jag hade kanske önskat en annan story för Alien-universumet, men de gör det på ett bra sätt iaf. Välgjord spänning stundtals. Bättre än Prometheus men jag vill ju ha Alien 5!! (gjord av James Cameron)..tack.