2.7

Alien: Covenant

När besättningen på rymdskeppet Covenant är på väg till en avlägsen planet i den bortre delen av galaxen, upptäcker de att vad de tidigare trott varit ett outforskat paradis i själva verket är en mörk och farlig värld. De tvingas fly från ett hot mer skrämmande än de någonsin kunnat föreställa sig.

Originaltitel Alien: Covenant
Regissör Ridley Scott
Manus John Logan, Dante Harper
Genre Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz, Nathaniel Dean, Alexander England, Benjamin Rigby, Uli Latukefu, Tess Haubrich, Goran D Kleut, Guy Pearce, Lorelei King (röst)

Starkbröl
2021-06-12
Jag tycker nog den här var något bättre än Prometheus, som var fylld av idiotiska och osannolika beslut, även om denna också hade sin beskärda del av detta. Men hela Alien-franchisen lider svårt av att inte ha haft en "större" story från början utanför Weyland-är-ett-ont-företag-konceptet, och alla nya filmer (och övriga mediaprodukter) efter de två första har egentligen bara lett till nya "monster of the day"-Aliens (se: https://avp.fandom.com/wiki/List_of_Xenomorph_castes t.ex.) och en komplicerad, idiotisk backstory/mytologi där väldigt mycket vare sig förklaras eller upplevs självklart och alltför mycket därför måste bortförklaras (när man tänker efter själv) som extremt osannolika sammanträffanden i rymden. En väldigt snygg film dock, precis som Prometheus.
Ranma
2021-03-22
Jag tyckte mycket om Prometheus, och ser man Covenant nära inpå så blir den mycket bättre. Jag var inte jätteimponerad första gången, men tyckte klart bättre om den nu.
Count_Duckula
2021-02-23
Måttligt underhållande, då och då snygg; men karaktärerna var för trista och tyvärr följdes inte elementen, som gjorde Prometheus så fascinerande, upp.
sodomiten
2020-04-16
Ridley Scott verkar inte ha något att komma med längre. Om kvinnan med pottfrisyr blivit mördad av monstret hade jag ändå kunnat tänka mig ge en 3a.
cannibalrice
2020-01-17
Jag trodde inte det kunde bli värre efter Prometheus, jag trodde fel. Detta är i stort sett en B-skräckis med alla klichéer man kan förvänta sig.
pzun
2019-06-09
Tillochmed sämre än Alien 3 , man önskar ju Blomkamp hadde fått tagit över rodret istället
Xtro
2019-05-03
Jo visst var den ganska kass. Lite kul med ett "olyckligt slut". Sämsta Alien-filmen är ännu ohotat Alien 3.
2019-05-01
Ridley Scott utvecklar Alien-sagan för att öppna alla tänkbara dörrar för att möjliggöra så många kassakor som möjligt. Knappa två timmars skåpmat med hyfsat underhållningsvärde. Tappar trean på vägen. (6+/15)
dafreakish
2019-04-25
Helt okej igen av Scott men inte direkt en toppenfilm den här gången heller. Kanske bättre än sin föregångare men inte mer än så.
StureStenhög
2018-05-27
Ungefär i nivå med Prometheus. Precis som där ligger styrkan även denna gång i den kittlande känslan av bege sig ut i ett outforskat universum. Men det är onekligen ett trovärdighetsproblem att en så här viktig och banbrytande expedition sköts så oprofessionellt och rent ut sagt korkat. Hur gärna filmen än vill förklara saker, så lyckas den heller inte berätta något som inte redan har setts många gånger i den här genren förut. Med det sagt så är det fortfarande underhållande och tekniskt skickligt, och så har man ju Fassbender som i mångt och mycket bär det här på sina axlar, och det är nog ändå han som räddar trean till slut