3.7

All About Lily Chou-Chou

Yuichi är en mobbad och misshandlad tonåring som fritidsintresse driver en fan-site om sångerskan Lily Chou Chou under namnet Philia. Han träffar en annan Lily-fan vid namn Blue Cat. Stegvis börjar det verkliga livet att bli mer och mer outhärdligt för honom. Den enda han kan luta sig emot är Blue Cat. Vi får följa hans liv från 13 till 15 års ålder. Till slut kommer den dag när han skall gå på en speciell Lily-konsert...

Originaltitel Riri Shushu no subete
Regissör Shunji Iwai
Manus Shunji Iwai
Genre Kriminalare, Drama, Romantik, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Hayato Ichihara, Shûgo Oshinari, Ayumi Ito, Takao Ôsawa, Miwako Ichikawa, Izumi Inamori, Yû Aoi

Skapad 2019-10-29 av niebaotan
All About Lily Chou Chou kretsar kring den unge Yuichi Hasumi och hans vänners liv under tiden då de var 13 till 15 år gamla. Yuichi, som trots att han har vänner, lever ett ganska ensamt liv. Han...   Läs mer »

2014-11-25
Sedd på en DVD (för mig okänd utgåva, men gissningsvis från Sydkorea) i en av hörsalarna på Stockholms Universitet. Återgivningen var mer eller mindre en katastrof. Det var längesedan jag såg en film där komprimeringen i MPEG2 blev så uppenbar som denna gång. Macroblocking är synligt exakt överallt och framförallt i bakgrunden eller i mörkare scener (uppenbarligen). Färgerna tycks sällan hålla någon som helst balans (liksom kontrasten) och avflätningen är något av det sämsta som jag har sett. Jag tror inte ens att bildfrekvensen är rätt. Det enda som går att glädjas åt är avsaknaden av CUE och att bildförhållandet var rätt. I övrigt betraktar jag bilden som mer eller mindre trasig. Betyg (på bildkvalitén): 1.3 av 4.
Galivan
2013-12-21
Speciell form, medvetet rörig handling. Chat-konversationerna som kommer upp på bilden är för tidskrävande. Det verkar kretsa kring huvudpersonen, det komplicerade sociala sammanhanget och hur han omges av omoraliska och elaka tonåringar som influerar varann negativt. Och det är tillspetsat. Filmen känns lite som en fantasi och har en underliggande svart tragik men också en allmän romantik genom en massa Debussy-musik och Lily Chou-Chou konceptet som huvudpersonen verkar vara absorberad i. Naivt på ett japanskt sätt men det ger också hel del intryck, delvis riktigt bra gjort.
YouAreNrIchi
2011-10-22
Den här filmen är långt ifrån den femma som rekommenderas. Den är intressant trots längden och har en del briljanta scener, men i slutändan är det enda jag fått ut av filmen det att japaner är sjuka i huvudet. Jag hoppas VERKLIGEN att livet för tonåringar i Japan inte i allmänhet ser ut som i den här filmen, då blir man ju mörkrädd.
Manko
2011-08-03
Påminner om Larry Clarkes ungdomsfilmer som också går en osäker balansgång mellan intensitet och tristess. Den här filmen är bara för lång och den tappar fokus ett flertal gånger, vilket är väldigt synd, för det finns verkligen spännande element som faktiskt Clarke inte tagit upp – såsom ungdomars mytskapande och verklighetsbild. Hade den bara varit mera samlad i sin presentation hade den säkerligen kunnat få en trea eller fyra.
Biolm
2011-01-01
vill se!
XiT
2010-11-15
Gillade stämningen. Helheten växte mot slutet, men jag tyckte filmen var lite för lång. Inte för att en film kan vara för lång egentligen, utan snarare för att poängen och själva känslan inte förstärktes av längden. Men mycket bra och intressant känslofilm. Hade inte haft något emot lite fler låtar i soundtracket (som ändå är utmärkt)
Kimchi
2010-10-30
Magisk! Fotot, soundtracket, stämingen. Oerhört deprimerande film, men ack så bra! Jag gillar också hur Iwai lämnar vissa luckor öppna för tolkning.
ArcanaHeart
2010-09-07
Fantastisk film - Shunji Iwai har ju alltid fantastiskt foto i sina filmer, detta ser man även i Lily Chou-Chou. Ett av de bästa soundtrack jag hört dessutom. Manuset är inte heller att döma bort.
Benizakura
2010-08-17
Hade kanske (för?) högt ställda förväntningar på den här. Det känns som att den är värd att se om, möjligt att jag tycker mer om den då.
HerrNenne
2009-06-22
Va skönt att veta att även östasiaterna kan göra skräpfilm.