2.9

All the Money in the World

Historien om 16-årige John Paul Getty III som kidnappades av italienska maffian 1973. Han var barnbarn till oljemagnaten J Paul Getty, som vägrade betala lösensumman på över 150 miljoner kronor.

Originaltitel All the Money in the World
Regissör Ridley Scott
Manus David Scarpa
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg, Romain Duris, Timothy Hutton, Charlie Plummer, Charlie Shotwell, Andrew Buchan, Marco Leonardi, Giuseppe Bonifati, Nicolas Vaporidis, Andrea Piedimonte Bodini, Guglielmo Favilla, Stacy Martin

Andreas_
2024-01-05
Helt okej film av den gamle mästerlige regissören Ridley Scott som gett oss många bra filmer genom åren, men senaste åren så har det varit väldigt blandat i kvalité, som här t.ex, man ser trailern och tänker med denna regissör och dessa skådisar, det måste ju vara en suverän film, speciellt när det är baserat på verkliga händelser och människor men ack så fel jag hade, denna film är mellan stolarna på allting, det blir aldrig spännande, det blir aldrig dramatiskt, det blir aldrig någonsting alls, allt bara är och flyter på i medelmåttigt tempo, det är som att mycket händer men ingenting händer samtidigt, svårt att förklara, det är dock ingen dålig film även om det mesta är påhittat istället för att verkligen gå efter den riktiga historien, tycker att Christopher Plummer och den unge skådisen Charlie Plummer (dom är inte släkt) gör filmen, det är dom två som är riktigt bra i denna, Michelle Williams som ofta gör bra roller känns inte riktigt rätt här och ganska medioker som mamma till sonen som blir kidnappad, Mark Wahlberg är helt malplacerad här, han känns så fel i denna film att det är sorgligt, han är en bra skådis absolut men passar bara i en viss typ av filmer och en viss typ av roll, detta är inget som han passar i och är nog den som är sämst i hela filmen, men Christopher Plummer äger verkligen i rollen som den rika och kalla J Paul Getty, sen så är det snyggt gjort allting, jag får verkligen känslan av att det är tidigt 70 tal i filmen, men historien förblir platt filmen igenom och Mark Wahlberg drar ner varje scen han är med i här, trodde aldrig att jag skulle behöva beklaga mig för honom i en film dock, men han kan tyvärr bara spela en enda typ av roll, så istället för att bli det mästerverk jag hade förväntat mig så blir detta ett likgiltigt halvdant verklighetsbaserat drama utan drama eller spänning, vilket nog mest beror på David Scarpas tafflig manus men som sagt, filmen är helt okej och fungerar att se utan att man tycker att man kastat bort sin tid, betyget blir en stabil 3:a
djonipony
2023-08-09
Glömde tydligen betygsätta härom året.
Rele
2022-10-23
Väldigt sevärd Drama. David Scarpa gjorde en bra manus, Ridley Scott är duktig regissör och flera kunniga skådespelare kan jag lätt ge betyget fyra.
Commandante
2021-10-23
Helt ok, men inte något som riktigt griper tag i tittaren.
2019-09-22
Intressant och ganska spännande. Michelle Williams gör bra ifrån sig. Tror inte jag skulle kunna tänka mig att ha den i samlingen själv men filmen är klart sevärd. Svag 4:a.
Christofer
2019-05-21
Kände inte till historien sedan tidigare, men det var helt klart en annorlunda skildring av ett kidnappningsdrama och intressant hela vägen.
Murvel48
2019-01-05
Scott skarvar en del, t ex dog inte gubben Getty förrän tre år efter kidnappningen, men det hindrar inte att det var en bra film,
2018-12-23
En i botten sorglig historia som i Scotts händer åtm blir väldigt snygg. Stundtals riktigt bra och det är bra insatser av främst Williams och Plummer den äldre. Slogs av hur stilig filmen är. Ett smart drag när storyn kanske inte helt räcker till.
espresso.life
2018-12-16
Tv serien "Trust" om samma story är mycket bättre!
dudson
2018-09-30
Läckert utfört. Fina miljöer samt ett pulserande skådespel utav Michelle Williams! odågan John Paul är en historia för sig själv.