2.8

Yesterday

En kämpande musiker inser att han är den enda personen på jorden som kan komma ihåg The Beatles.

Originaltitel Yesterday
Regissör Danny Boyle
Manus Richard Curtis
Genre Komedi, Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Himesh Patel, Lily James, Sophia Di Martino, Ellise Chappell, Meera Syal, Harry Michell, Vincent Franklin, Joel Fry, Michael Kiwanuka, Karma Sood, Gus Brown, Sanjeev Bhaskar, Karl Theobald, Alexander Arnold, Ed Sheeran, Kate McKinnon, Camilla Rutherford

finkan
2020-09-06
Bra musik och filmen funkar
Bunger
2020-09-05
Så kul idé, och antagligen fruktansvärt mycket pengar som lagts på att lösa rättigheterna till musiken. Men det funkar ju inte som film, åtminstone inte förbi första halvtimmen.
Christofer
2020-08-20
2020-07-06: Mysigt feelgood under första halvan, men andra halvan var inte alls lika underhållande. Några alltför fåniga karaktärer också.
AlZi
2020-08-07
Så besviken!!
karlmats
2020-07-22
Premissen är ju kreativ men samtidigt lite för märklig för att man ska bygga en fullt trovärdig historia av det här. Hur skulle egentligen världen se ut om inte Beatles fanns? Inte så här iaf det är väl det enda man kan säga med viss säkerhet, Boyle och Curtis verkar inte alltför intresserade av att utforska detta heller utan nöjer sig med att köra comic relief på att några random saker har försvunnit från Google. Eftersom det inte finns en seriös ansats med premissen reduceras filmen till en romcom och på det planet funkar det inte heller fullt ut eftersom man inte riktigt håller på Patel och James som par. Hade jag varit ett stort Beatles-fan hade nog mycket av detta kunnat gå att ha överseende med, men nu blir det en massa pusselbitar som inte sätts ihop och 2an känns given.
RustyFilm
2020-07-20
Logiskt tänkande får man släppa när man ska ta till sig den här skruvade och lite komiska historien. Men det är väl inte intrigen som är det viktigaste här utan självklart den stora mängden av mycket väl framförd Beatles musik. Jack Malik (Himesh Patel) tolkningar av låtarna är oftast riktigt riktigt bra, ibland blir dessa tolkningar intressantare att lyssna till än originalen. En rockig och vass ton i arrangemangen är det. Även fotot i filmen uppskattas och visst blir vi lite rörda av tillställningen.
2020-06-29
Denna filmens premiss är det mest genialiska som någon har kommit på under väldigt länge. Tyvärr är filmens handling inte lika stark rakt i genom utan jag får stunder av härligt glädjefull upplevelse men också stunder av missar. Sedan är ju handlingen i sin helhet inte särskilt oförutsägbar men vilken brittisk romantisk komedi är det? När filmens eftertexter dock rullar så kan jag dock inte låta bli att le för trots allt är detta ett rätt fint kärleksbrev till Beatles fantastiska musik. 3+
Jompalompier
2020-05-22
Kul idé för en film och en helt okej rulle. Ganska många garv och väldigt härlig musik såklart.
HerrNenne
2020-01-20
En av de bästa idéerna till att göra en film jag hört. Borde vara en grymt rolig resan, men ingen har roligt i den här filmen. De enda känslorna är skam och skuld typ. Inte trovärdig i sig själv. En huvudkaraktär som rakt igenom är dryg, korkad och ett arsle. Till på köpet en av världens sämsta kärlekshistorier någonsin. Vilken fullständig besvikelse. Usel regi, uselt manus.
labi
2019-12-27
Mysig liten bagatell till film.