2.9

Yesterday

En kämpande musiker inser att han är den enda personen på jorden som kan komma ihåg The Beatles.

Originaltitel Yesterday
Regissör Danny Boyle
Manus Richard Curtis
Genre Komedi, Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Himesh Patel, Lily James, Sophia Di Martino, Ellise Chappell, Meera Syal, Harry Michell, Vincent Franklin, Joel Fry, Michael Kiwanuka, Karma Sood, Gus Brown, Sanjeev Bhaskar, Karl Theobald, Alexander Arnold, Ed Sheeran, Kate McKinnon, Camilla Rutherford

Spook
2019-12-10
Hade höga förhoppnignar av en danny boyle-film... knappt att den förtjänar en 3:a
datapucko
2019-11-26
Skön film och bra musik
hmejl
2019-11-17
Jag tycker inte riktigt den här filmen är beredd att skärskåda musikbranschen på riktigt. Och kanske är det inte dess ambition heller men, jag menar, nog är det väl allt så att tillfälligheter, exponering och ”collabs” och annat liknande styr i precis lika stor utsträckning som musiken. Att då luta sig tillbaka på att det är musiken ”i sig” och att låtar har en inneboende skönhet som då ska avgöra om det blir en megahit eller inte är ju bara förenklat utan också alldeles för naivt. Nog för att Yesterday är en riktig kanonlåt, och att alla andra låter i Beatles musikskatt också är det, så måste man ändå komma ihåg att lika många Yesterdays och lika många Let it bes har försvunnit i intet också, endast då för att man inte blivit uppbackad av ett multi-internationellt skivbolag, spelat med rätt folk och hörts av rätt miljonär. Känns också så gammalt att föra in det ” icke-genuina och företagsmässiga” som filmens ”skurk”. Det äldsta av allt är dock det faktum att detta är säkert hundrade gången bara för min generation som the Beatles återanvänds, ompaketeras och säljs pånytt till en marknad som har slutat efterfråga något nytt och kreativt och istället nöjer sig med att få gammal kultur i nya kläder. Vi får de filmerna vi förtjänar.
setterwall
2019-10-23
Det slarvas lite med den här briljanta filmidén. Tycker inte huvudrollsinnehavaren bär rollen, även om det är kul att få en lite mer ovanlig representation.
Purp
2019-10-19
Bra filmide som totalt kastades bort, rigtigt irriterande karaktärer och dåliga skådespelare.
TimBuckley
2019-10-16
Det som hände Robert de Niros karriär under de senaste 20 åren tycks ha hänt även Boyle. Båda har blivit lättviktiga I sina prestationer. Den här filmen har mer gemensamt med brittiska romcom filmer med Hugh Grant än med något av det som skapat ett namn för Boyle. Det betyder inte att filmen är dålig. Men ni som vill se en Boyle film bör ta in det. Slumdog Millionaire är hardcore i jämförelse (och den i sin tur är ju ett paket socker i jämförelse med Trainspotting). Men med detta sagt. Söt liten film vars hela handling finns i trailern. Endimensionell. Men tycker man, som jag, bra om Beatles så funkar filmen helt ok. I annat fall hade det dock varit en tvåa. Men nu? 3:a.
JD
2019-09-24
Rolig idé, mindre lyckad som film. Svag skådespelare i huvudrollen (ett enda ansiktsuttryck), för klyschig kärlekshistoria t o m för en komedi, för outvecklat manus. På ett sätt hör ju denna film till tidsresegenren och det kräver, om det inte är action, ett mer finurligt manus. Dessutom känns fotot tv-mässigt. Fult, utan nyanser.
Benisakura
2019-09-23
En premiss som flertalet personer världen över måste tänkt någon gång men tycker man tappar matchbollen från start.
Hogman
2019-08-08
Charmig som förväntat, dock lite väl många neurotiska utbrott av vår huvudperson samt hur svårt kan det vara att få till en liten puss....
abnormal
2019-07-22
Denna film är smårolig, mysig och helt klart sevärd, men dras ned av Kate McKinnons karaktär (som alltid verkar vara samma?) och den forcerade kärlekshistorien.