2.5

Alla älskar Alice

Alice är en tolvårig flicka som bor tillsammans med sin lillebror och sina föräldrar Lotta och Johan. När det uppdagas att pappan har en relation med sin arbetskamrat Anna exploderar känslor av hat, vrede och frustration. I centrum av denna korseld står Alice som med list och hot kräver att få svar på alla komplicerade frågor som en skilsmässa väcker.

Originaltitel Alla älskar Alice
Regissör Richard Hobert
Manus Richard Hobert
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Natalie Björk, Marie Richardson, Mikael Persbrandt, Lena Endre, Anastasios Soulis, Bisse Unger, Marie Göranzon, Sverre Anker Ousdal, Hege Schøyen, Per Svensson, Mathilda Lundblom, Li Lundblom, Marcus Ardai-Blomberg, Pernilla August (röst)

Skapad 2019-09-24 av IdaRystad
Alla älskar Alice tar upp ett viktigt och allvarligt ämne som berör många i dagens samhälle. Många verkar tycka att en sådan film atomatiskt blir bra men sådant är inte fallet. Alice föräl...   Läs mer »

Skapad 2004-02-20 av Loomis
Nu när regissören Richard Hoberts filmsvit om de sju dödssynderna är över kan han bli lite friare som regissör. Han kan lämna sina ”ramar” som har funnits och ge sig ut på i stort sett vad s...   Läs mer »

2018-03-07
Den här filmen borde heta: Alla hatar Alice, när sådana här filmer då och då fastnar på vita duken förstår man att det är något sjukt över svensk film!! Och varför måste man förstora en liten pojksnopp för? För att det ska bli naturligt? Blir bara jäkligt äckligt! Och ungen Alice är så jävla ful och störd!!!
2016-10-18
När det gäller skådespelarna och storyn finns det inte mycket att klaga på, men filmen hade kunnat bli mycket bättre än den är.
Christofer
2013-12-09
Välspelat och en rätt intressant historia, även om det kändes en aning mycket vissa stunder. Jag kunde inte låta bli att undra ifall verkligheten verkligen ser ut såhär, otroligt tragiskt egentligen. Fyran är nära men det kändes ändå som att det fattades något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. 3+ får det bli.
Simpe3
2013-07-10
Bra familjefilm.
Xenox
2012-07-05
Filmen har en bra story, om hur det är för barnen när föräldrarna skiljer sig. Hobert har lyckats göra en tänkvärd film om detta ämne och skådespelarna gör mestadels bra insatser.
Deepshit
2012-06-06
En bra film som på ett bra sätt beskriver unga människors förtvivlan när deras föräldrar separera och träffar nya partners. Barnen känner att de nya i familjen är inkräktare och det lyckas Hobert beskriva. Men filmen spårar ut lite mot slutet då situationen blir värre och värre. Det känns inte helt trovärdigt, men i sin helhet är det bra. Marie Richardson, Mikael Persbrandt och Lena Endre är också bra i sina roller.
Albion
2012-05-30
I grunden en bra idé och bitvis är den också bra, men den är väldigt dramatisk med yviga gester rakt igenom. Många detaljer i manuset känns också plumpt stereotypa och direkt pinsamt dåliga. Alice blir jag inte heller klok på. Karaktären saknar en röd tråd och alla tvära kast känns mest som ett frågetecken. Överhuvudtaget är karaktärbeskrivningarna ganska bristfälliga, t ex så är stackars Pontus bedrövligt presenterad, "Ge honom ett par slagkraftiga punchlines, i övrigt får han hålla tyst och i bästa fall synas i bakgrunden". Bäst är Lena Endre, Marie Göranzon och Sverre Anker Ousdal. Nu har jag klankat ned en hel del på filmen men så dålig är den inte, bara nästan. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
Gigi1943
2012-03-02
Nu ska jag vara jävligt snäll, den får en svag tvåa. Vilken bortskämd och EGOISTISK ungjävel och ful är hon också (med ful menar jag att det var en bedrövlig casting och att hon var så ful i uppträdandet. Hoppas verkligen att detta manus INTE bygger på nåt verkligt, så här tror jag inte att flertalet barn beter sig - fy hundan vilken irriterande film! Undrar vem det var som älskade henne, har till och med svårt att tro att föräldrarna gjorde det - snacka om att ställa till det för ALLA berörda!
FabianBom
2012-02-20
helt underhållande

2011-09-25
Nej, det var svårt att älska Alice. Vilken jävla casting.