3.3

Alla kungens män

Om den viljestarke sydstatsadvokaten Willie Stark och hans väg från dedikerad gräsrotspolitiker till de fina korridorerna där makt och korruption hägrar.
Baserad på romenan "All the King's Men" av Robert Penn Warren från år 1946.

Originaltitel All the King's Men
Regissör Robert Rossen
Manus Robert Rossen
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare John Ireland, Broderick Crawford, Joanne Dru, John Derek, Mercedes McCambridge, Shepperd Strudwick, Ralph Dumke, Anne Seymour, Katherine Warren, Raymond Greenleaf, Walter Burke, Will Wright, Grandon Rhodes

Pi-R
2018-03-14
riktigt bra rulle, inte minst tack vare Broderick Crawford. Manuset är starkt, om än inte är helt fäckfritt, och filmen hade sannolikt tjänat på att vara nån halvtimme längre och inte minst göra bifigurernas utvecklingskurvor mer genomarbetade. samtidigt finns det definitivt en charm i att stora delar av bifigurernas berättelser bara antyds, och fokus läggs på porträttet av Stark, vilket tviveslutan känns genuint trovärdigt. Den lättduperade massan känns trovärdig, och temat är högaktuellt. en filmjag kommer vilja se om flera gånger
2016-03-16
Konceptet är så jävla bra men jag tycker inte karaktärsutvecklingarna funkar särskilt bra alls. Det är mycket i tonen som inte riktigt funkar för dig. Trovärdigheten byts ut mot absurditet för mycket. De personliga relationerna funkar inte alls för mig. Jag blev besviken på den nyare versionen men hade ändå väldigt höga förhoppningar på det här. Bitvis jättebra, men som helhet blir det inte mer än en stark tvåa.
Dele
2015-12-29
En i grunden intressant historia lätt mekaniskt presenterad. Det hettar aldrig riktigt till.
2015-01-04
Blev väldigt positivt överraskad över hur bra denna filmen. Detta visade sig vara en riktigt intressant historia som berättas med ett bra flyt från början till, det sevärda, slutet med intressanta karaktärer och duktiga skådespelare. En film med en historia som känns aktuell och fungerar väldigt bra än idag. Väldigt trevligt och sevärt.
johnaleks
2014-08-14
se samma film från 2006 istället som har allt som denna inte hade
Werim
2014-03-21
Bra film med en intressant handling. Överlag bra skådespeleri från de flesta hållen. En film som väcker många tankar. Helt klart sevärd. 3av5.
PierreLunaire
2012-01-19
Det är säker inget fel på manus och förlaga men trots den starka berättelsen i botten så brister filmen i engagemang. Det blir ibland melodramatiskt och det saknas ett djup i karaktärerna. En god 3:a är den väl värd, men jag hade hoppats på mer.
AddeColciago
2012-01-03
Har inte läst förlagan men det märks att filmen är den trogen. Det är dock inget störningsmoment utan hjälper berättandet väl. Annars är det farligt nära överspel ibland, men samtidigt gillar jag de starka känsloyttringarna. Saknar den absoluta spetsen, men det räcker ändå till en något svag 4.
thefox
2010-10-27
Det blir en fyra tillslut, tack vare bra andra del. Men filmens stora problem är regislarv och melodramiska moment som blir som eksem på strålande förutsättningar.
Necross
2010-09-18
Riktigt bra skådespeleri här, särskilt Crawford och McCambridge.