3.1

Allied

Året är 1942 när en fransk-kanadensisk spion faller för en fransk agent under ett uppdrag i Casablanca.

Originaltitel Allied
Regissör Robert Zemeckis
Manus Steven Knight
Genre Action, Krig, Romantik, Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Brad Pitt, Marion Cotillard, Jared Harris, Simon McBurney, Lizzy Caplan, Daniel Betts, Matthew Goode, Camille Cottin, August Diehl, Thierry Frémont, Charlotte Hope, Xavier De Guillebon, Marion Bailey, Anton Lesser, Christian Rubeck, Raffey Cassidy

Skapad 2019-12-21 av Jules4893
Allied tar oss till gränslandet mellan rätt och fel under krigstidens Europa. Här utmanas vi med en central fråga som kanske är filmens största styrka – kan man lita på den man älskar mest i ...   Läs mer »

XJR
2020-01-13
Lite långsam i början men välgjord. Spännande intrig, vem kan man lita på, vem är spion, vem är vän? Är huvudkaraktären förlorad pga kärleken, har han tappat omdömet och skärpan? Cotillard levererar som vanligt. Det blir en 4.
BarryHero
2019-06-01
Välspelad och spännande. Kändes mycket kortare än sina 124 minuter. Lite väl green screen:ig stundtals och hade kanske hoppats på en annan upplösning mot slutet.
Rele
2019-05-26
En sevärd film. Duktiga skådespelare både Brad Pitt och Marion Cotillard lyfter filmen till en fyra.
annihilat0r
2018-11-24
”Allied” upplevde jag som en stabil krigsskildring från Hollywood. Hela tiden levande och aldrig tråkig.
TimBuckley
2018-09-16
(rek 3a) Tyckte om den överlag. Bra skådespelare, bra hantverk, bra upplägg och klassisk filmram. Så skönt att se en film som försöker att vara snygg med ordentligt komponerad filmmusik osv. Ingen jävla skakig kamera. Vad saknas? Ett bättre manus. Karaktärerna byggs inte tillräckligt innan dess att vi ska bry oss om dem inför allt som händer i filmen.
jonbo
2018-03-19
Pitt är stel, tycker inte han övertygat på sistone. Cotillard sköter sig bättre, och själva historien är spännande nog för att hålla uppe ett intresse, och jag gillar att den så uppenbart är inspelad främst i en studio.
2018-02-13
Lyckas aldrig bygga upp spänning eller känslor nog för att fungera utan det blir mest en ganska snygg yta utan någonting som berör på riktigt.
ModestyWilde
2018-02-05
En film för alla oss som gillar det gamla stuket på film - härliga miljöer osv. Men ändå lägger jag märke till att det är effekter ... och att de inte är på plats i öknen osv, vilket drar ned betyget en aning. Jag saknar de gamla storfilmerna som inte spelades in i en studio, utan på plats ... där jag känner vinden i ansiktet. Men filmen är ändå utmärkt och i synnerhet Cotillard är ju alltid bra!
Zebulonm
2018-01-18
Rätt bra men inget speciell....
StureStenhög
2017-12-11
En underhållande spionrulle i gammal klassisk Hollywood-stil. Jag blev verkligen engagerad i filmens centrala mysterium, och för att vara en sådan här film så känns det ovanligt ovisst vilken väg den ska ta. Den utelämnar dock en del svar som jag nog ändå gärna hade velat ha, och visst brister logiken på sina ställen, men aldrig mer än vad som är acceptabelt. Den har också en lite för fejkad look, men jag gillar den andra världskrigs-stämning som de lyckas bygga upp. En bra film för oss som gillar mer karaktärsdriven och psykologisk spänning