3.4

Allt börjar idag

Daniel Lefebvre är föreståndare för ett daghem i en gammal gruvstad i norra Frankrike, som nu drabbats av hög arbetslöshet och fattigdom. Tillsammans med sina kollegor gör han allt för att barnen ska få en chans att växa upp till självständiga människor med förmåga att uttrycka sig. En olyckshändelse får honom att inse att det krävs radikalare åtgärder för att förändra skolan och barnens situation.

Originaltitel Ça commence aujourd'hui
Alternativ titel It All Starts Today
Regissör Bertrand Tavernier
Manus Dominique Sampiero, Bertrand Tavernier, Tiffany Tavernier
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Nadia Kaci, Philippe Torreton, Maria Pitarresi, Véronique Ataly, Nathalie Bécue, Emmanuelle Bercot, Françoise Bette, Christine Citti, Christina Crevillén, Sylviane Goudal

FredrikB
2008-02-01
Fransk socialrealism i kubik. Det kan engagera mig men allt som oftast blir det som med denna - alltför trist. En svag tvåa kan jag sträcka mig till.
Andy_B
2007-01-11
Knyter inte ihop paketet sista 20 minutrarna. Synd.
LasseKongo74
2007-01-10
Bra film men den känns lite för ytlig för att man ska bli speciellt berörd. Det känns som filmen är gjort för att chocka åskådaren men tillför egentligen inget nytt (om man nu inte bott i ett skåp hela sitt liv).
AnnaSa
2006-12-14
Fastän jag inte är något fan av socialrealistiska filmer tycker jag den här var väldigt, väldigt bra.
Juanito
2006-01-05
Om handlingstexten: En olyckshändelse?
SantaClaus
2005-11-11
dear wednesday: att filmen lämnar dig med frågor är väl något bra?
SantaClaus
2005-11-11
Högaktuell i.o.m. kravallerna i Paris
OffTheGround
2005-11-03
Mysig, påminner lite om Att Vara Och Att Ha (fast den är bättre än den här). Hade man haft lite bättre avrundning hade det varit en fyra.
monsterpop
2005-10-28
småseg och kändes inte barnen väldigt anonyma? hade ett gott hjärta dock!
dearwednesday
2005-10-26
Helt ok film, men jag förstår inte riktigt meningen med den. inte för att jag nödvändigtvis tycker att alla filmer ska ha ett påtagligt budskap men denna film speglar bara en tragisk del av verkligenehen utan att komma fram till något. betraktaren, i detta fallet jag, lämnas med ett frågande "jaha?".