2.9

Allt om min far

Allt om min far handlar om familjen Benestad. Even Benestad har gjort en film om sin egen far, Esben Benestad, och hur det är att växa upp med en pappa som innesluten i sig själv och sin kropp också är en kvinna som heter Esther Pirelli. Fadern är sedan ett antal år en offentlig person i Norge, en transvestit som gett många sexuella avvikare en röst och också yrkesmässigt verkat som sexolog. Vad är normalt? Vilket pris har uppriktighet?

Originaltitel Alt om min far
Regissör Even Benestad
Manus Even Benestad, August B Hanssen
Genre Dokumentär, 2000-tal

snyltare
2014-02-12
Svag fyra, men likväl. Spännande att sonen skildrar sin far och är rätt ärlig med sina känslor. Perfekt på psykologiutbildningen som någon nämner, och säkert andra utbildningar också.
yrkeschaufföre
2013-08-03
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, intressant men krystat konstnärlig. Sen hjälper det ju inte till att jag blandade ihop den med Almodóvars"Allt om min mamma" när jag köpte den. Men "nattpositiv" som jag är så får den en svag trea.
Brinkmann
2010-02-11
Esben Benestad var verkligen intelligent, vältalig och sympatisk. Till skillnad från sin son som verkade inskränkt och korkad. Och dessutom en rätt värdelös dokumentärfilmare.
AliCharli
2006-05-06
jag såg bara halva. Skulle gärna sett hela någon gång.
klurin
2005-06-07
jo, ganska intressant tema. såg den i samband med psykologutbildning och det känns som ett viktigt problem som inte lyfts fram särskilt ofta. fast som dokumentärfilm är den ganska slapp, det märks att det är en "amatör" som gjort den.
tandersten
2004-12-17
Det där svartvita kunde man ha skippat. Sen var transan/transexuella/kvinnan i manskropp/kvinnan i kvinnokropp/kvinna med pik-diskussionen lite väl långrandig...
bergman
2004-02-09
ett öga! schwoooch! världens töntigaste form, men gripande och personlig.