2.5

Ensam i mörkret

Frank, Byron (f d präst som gillar att bränna kyrkor), Ronald (överviktig pedofil) och Skagg (psykopat som mördar när han blöder näsblod) är fyra galningar på ett dårhus som tror att deras nye doktor, Dan Potter mördat deras gamla. Under ett strömavbrott flyr de från mentalsjukhuset och beger sig till Potters hus där de terroriserar honom och hans familj. Ska de överleva natten?

Originaltitel Alone in the Dark
Regissör Jack Sholder
Manus Jack Sholder, Michael Harrpster, Robert Shaye
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Martin Landau, Jack Palance, Donald Pleasence, Dwight Schultz, Deborah Hedwall, Elizabeth Ward, Erland van Lidth, Lee Taylor-Allan, Phillip Clark, Brent Jennings, Gordon Watkins, Carol Levy, Keith Reddin, Annie Korzen, Lin Shaye

djonipony
2023-01-19
Snygg poster som lovar för mycket. Visst är det läckert med Landau, Palance, Murdock från A-team och Halloweens egen Dr Loomis, men det är ju inte spännande. Klart det är kul med butik som heter Argo och att Tom Savini varit med på ett makeup-hörn, men det räddar tyvärr inte filmen. Svagt spel från flera och Pleasence's anmärkningsvärt svaga hörsel och enorma naivitet när han kommer till familjens hus på kvällen hjälper inte. Märkligt att den förbjöds i UK, knappt något gore ju. Poetiskt dock att en snubbe dyker upp och mördar iförd hockeymask, samma år som Jason hittar sin dito. Sånt gillar vi.
fanny7504
2018-06-20
Skräckfilmerna på 80-talet var verkligen rena skiten...
GrandMaster_E
2017-07-28
Vette fan. Goa skådisar som gör rätt bra ifrån sig (iallafall 60 % av dem) men det hela ballar ur halvvägs och blir hyfsat ologiskt (om det inte redan var det). Kunde ändå fått vara lite längre och utvecklat vissa grejer som tyvärr nu blev rätt platt. Men vad förväntar man sig egentligen. Betygstrean är ändå rätt nära och sevärt är det framförallt för skådisarna.
DrJW
2016-10-08
En slasher-rulle med kult skådespelare som Jack Palance (alltid lika awesome och bad ass), Martin Landau (som verkligen kan spela creepy, den här och i filmen I Sista Minuten.) och Donald Pleasence (som i princip spelar en överdriven positiv version av Dr. Loomis från Halloween =P) i rollerna. En annan plus med den här filmen är också punk musiken.
dudson
2014-03-31
Härligt annorlunda slasher med enbart kult skådespelare . men regisören borde öst på med ännu mera tokerier och våld.
2012-04-21
Gubbarnas charm med Landau i spetsen ursäktar det fåniga manuset och gör den till en underhållande slasher. Genomsyras annars av klyshor och hade vunnit stort på att ha ännu mer galenskap.

2012-01-20
finns bra delar i filmen men samtidigt många sega och faktiskt dålig regi. men charmen räddar den från dåligt betyg
ziferN
2011-07-10
Helt ok och underhållande men lite seg här och där, svag 3.
Vintersomn
2008-01-06
80-tal och slasher. På samma gång. Det kan ju inte vara så mycket annat än kärlek.
Nemralis
2005-12-11
Vad spelar det för roll när det nu har kommit en film av spelen som suger apa. :) Att det redan fanns en som hette samma sak visste jag dock inte.