BETYG
3.3
av 5
3.3
av 5
Alphaville – Ett fall för Lemmy Caution
Superdeckaren Lemmy Caution skickas till den futuristiska staden Alphaville, som styrs av en elektronisk superhjärna. Hans uppdrag är att antingen tillfångataga eller döda en vetenskapsman som finns där.
Originaltitel | Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution |
Alternativ titel | Alphaville |
Regissör | Jean-Luc Godard |
Manus | Jean-Luc Godard, Paul Éluard |
Genre | Drama, Romantik, Thriller, Science Fiction, Mysterium, 60-tal |
Skådespelare | Anna Karina, Eddie Constantine, Akim Tamiroff, Howard Vernon, Jean-Louis Comolli, László Szabó, Michel Delahaye, Jean-André Fieschi, Valérie Boisgel, Christa Lang, Jean-Pierre Léaud |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 1038 |
Filmnummer | 4455 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Någon skrev att den kan sammanfattas med ett ord: weird. Vackert filmad och stämningsfull. Fin noirmusik. Men känns mer och mer under filmens gång som en blandning av improviserad studentteater och Doktor Krall.
En mycket snygg film-noir inspirerad gangster/sci-fi med en fin insats av Eddie Constantine som deckaren Lemmy Caution. I början upplevs filmen som en lyckad parodi på gangstergenren men manuset hoppar i slutändan åt alla håll. Det känns lite som att Jean-Luc Godard hade en skål med goda i idéer i handen, men sedan råkade han tappa ut allt på golvet. Det märks även att han har sneglat en hel del på George Orwells 1984. Den gutturala AI-rösten som hörs frekvent genom filmen är även extremt enerverande och får mig att drömma mig bort till 2001: A Space Odyssey istället.
Hyfsat intressant poetisk dystopi med film noir-vibbar, men är Godard verkligen så okunnig att han inte vet vad ett ljusår är?
Skum, komplicerad o flummig med pretentiösa övertoner, men ändå fascinerande sci-fi-drama av Godard. Bra Trea.
Njaa. Gillar Godard men han har dock bara gett mig en 5a. resten är oftast 3or mer eller mindre. Denna börjar svagt för mig men växer sig mot slutet. Grejjen med Godard är att det alltid är snyggt men kanske för barnsligt oengagerat allt runt omkring. svag 3a
Tech noir-klassiker av Jean-Luc Godard med filosofiska inslag och elegant fotoarbete. Riktigt häftig, gillar den. Lite dryg på sina håll, men filosofin, mystiken och den futuristiska stämningen håller igång helheten. Mer stabilt än många andra Godard-filmen i alla fall! Samtidigt inte något av hans mästerverk. Men en cool film, och jag vågar sätta en fyra.
Mycket fin att både titta och lyssna på. Kul också med hur den refererar till smått och gott av stort som smått. Men överlag kändes det, jag vet inte, bara lite oengagerat. Eftersmaken blev lite i samma kalla anda såsom filmen framställer framtidens människor. Kanske var det bara jag som inte kunde ta in det mesta som levererades. Varför jag överhuvudtaget känner att jag behöver ursäkta en sådan sak, det vet jag inte.
Utseendemässigt elegant och välfilmad film, absolut. Fint om mänsklighet också och ett par angenäma stilgrepp i berättandet. Dock finner jag filmen rätt så trist sett till sitt innehåll, den ställer inga intressanta frågor, den presenterar inga särskilt intressanta idéer i sin framtidsdystopi. Det är lite för blekt, helt enkelt.
Näpp den här filmen gav mig ingenting.
Den kanske var bra en gång, långt borta i en främmande galax, men jämfört med de pärlor Godard åstadkommit känns den här bara kvasifilosofisk, pretentiös och hafsig. Föga njutbar.