2.9

Alper

En sjuksköterska, en ambulansförare, en gymnast och hennes tränare har startat en uthyrnings­service. De hyr ut sig själva som ställföreträdare för nyligen avlidna personer och träder in som döttrar, kollegor eller äkta män under den första sorgeperioden. De kallar sig Alper. Ledaren som tagit sig namnet Mont Blanc kräver en järnhård disciplin som alla inte vill ställa upp på.

Originaltitel Alpeis
Alternativ titel Alps
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Angeliki Papoulia, Johnny Vekris, Ariane Labed, Aris Servetalis, Stavros Psyllakis, Efthymis Filippou, Erifili Stefanidou

Engravadlax
2019-02-20
Lanthimos, din try-hard.
erosagape
2017-11-11
En av de mycket få filmer jag inte sett till slut. Gav upp innan halvvägs.
Ghostface
2016-10-07
En intressant idé men tilltalas ej av det konstanta tillknäppta skådespeleriet som blir för spelat och pretentiöst för min smak.
symbiosis
2014-02-24
Krystat men tråkigt foto. Surrealistisk och smått obehaglig, stundvis lite komisk, men till skillnad från kritikerna tycker jag den är fullständigt irrelevant. Känns som en typiskt debutfilm på GIFF, på gott och ont, i detta fall mest ont.
Mekong
2013-10-26
Sätter en 4 ändå, för det här är en såpass intressant film. Man gör det verkligen inte lätt för sig med en sån här film, den kräver sin publik. Grundstoryn är skruvad och absurd, men väcker iallfall hos mig mig en del tankar kring hur männsiskor hanterar sorg och deras relationer sinsemellan.
mowlie
2013-08-12
Sjuk idé som är minst lika spännande som Dogtooth men sämre genomförd.
lekke
2013-02-11
Trots att Grekland verkar vara inne i en kreativ filmfas just nu (G lanthimos, a r tsangari) så håller inte denna film samma höga kvalitet. Det är ingen dålig film, men det känns som det gömmer sig en betydligt starkare berättelse bakom det slutliga resultatet. Synd, både "Dogtooth" och "Attenberg" har varit fina friska fläktar. Nåväl, nästa gång kanske...
jeremy_jones
2012-12-02
Det ska erkännas att FT-trean blir svag, men jag känner ändå på mig att jag kommer att bära med mig den här filmen och dess idéer under en lång tid. Dess uppenbara brist på katharsis kommer troligen irritera rätt många, och filmen verkar som tillverkad för tolkning på en mängd olika sätt. Men samtidigt blir det ju lätt så: ska man säga litet om mycket, blir det aldrig särskilt djupt. (3/6)
QTarantino
2012-02-19
Nu när hela Grekland tycks gå åt pipan så kan de iaf var nöjda med att de gör kanske världens mest intressanta filmer för fillfället. Alper är inte lika vass som Dogtooth, men då var den å andra sidan kanske den bästa filmen de senaste fem åren.
laserpikka
2012-02-06
Nästa lika bra som Dogtooth, idén är minst lika skruvad men den håller inte riktigt samma intensitet som föregångaren. Men jag kanske hade lite för höga förväntningar.