2.9

Älskande på flykt

Bortskämda Alice övertalar sin pojkvän att begå mord. Problem uppstår när de skall göra sig av med liket. De beger sig in i skogen, där en Hans och Greta-liknande historia tar vid.

Originaltitel Les amants criminels
Alternativ titel Criminal Lovers
Regissör François Ozon
Manus François Ozon, Marcia Romano, Annabelle Perrichon
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Natacha Régnier, Jeremie Renier, Miki Manojlovic, Salim Kechiouche, Yasmine Belmadi

Albion
2009-08-12
Här finns mycket som är bra även om den gränsar till alltför mycket provoceringar av allehanda slag vilket drar ned betyget. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+

2008-07-20
Gillade denna.
NEJDÅ
2008-07-03
alltid svårt att tycka något konkret om ozon känner jag.
saraseptember
2008-06-24
bara för att en film är "konstig" så behöver den inte vara bra.
erosagape
2008-06-23
Udda saga! inte så bra men småroande, eller oroande, och... en igelkott mellan benen - en oanad lusthöjdare?
ssara15
2008-06-22
det var hemskt, sjukt och äckligt.. och jag antar att det var känslan som filmen ville förmedla.. och det lyckades den med.. jag blev förvirrad.. men.. jag har sett mkt sämre filmer, och jag har sätt bättre filmer med.. så en trea blir det..
rosene
2006-11-10
rös hela filmen fick inte som jag ville i slutet och det gillar jag.
JasonVoorhees
2006-08-17
Ännu en strålande film av mästaren François Ozon, som nu tillhör mina favoritregissörer! Den här filmen är en ytterst märklig blandning av thriller och saga, och den fungerar otroligt bra. Den är ganska äcklig, men samtidigt poetiskt vacker. Mordscenen är riktigt snyggt genomförd och hela filmen känns äkta, trots sagotemat. Som vanligt med Ozon får man sig också en tankeställare. Underbart sjuk film, som är aningen vassare än Vattendroppar på brännande stenar, men inte riktigt lika bra som Swimming Pool. Lite av en ny favorit är den!
Nathalena
2006-08-14
hemskt men ändå bra. På nåt sjukt sätt....
Eca
2006-08-14
Ond saga om ett mord och dess oväntade konsekvenser. Mycket sevärd och skulle kunna bli en hel serie om Francois Ozon velat det.