Älskaren

Indokina i slutet av 1920-talet. I den fuktiga värmen på färjan står en 15-årig flicka och drömmer. Hon har en vit hatt och hennes körsbärsröda mun trutar. Inifrån sin stora svarta limousin betraktar en man henne, med kullerbyttor i hjärtat träder han fram och erbjuder henne skjuts. Så inleds deras hemliga ångande passion.

Originaltitel L'amant
Alternativ titel The Lover
Regissör Jean-Jacques Annaud
Manus Gérard Brach, Jean-Jacques Annaud
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Jane March, Tony Leung Ka-fai, Frédérique Meininger, Arnaud Giovaninetti, Melvil Poupaud, Lisa Faulkner, Xiem Mang, Jeanne Moreau (röst), Philippe Le Dem, Ann Schaufuss, Quach Van An, Tania Torrens

oliver_twistor
2007-07-18
Såg den för länge sen men jag måste ha missat att betygsätta den. Vad jag minns var den oerhört bra. Men boken är säkerligen lika bra om inte bättre.
JohanHelenius
2007-06-20
Ja, läs boken.
ninniblue
2007-05-11
Hoppade in i halva och kan säga att det var en typisk canal + eftermiddagsfilm.Inte alls bra men ändå fastnar man.
tokije
2006-11-12
läs boken.
SubterraneanH
2005-10-30
Visserligen lite av en mjukporrfilm, men ändå väldigt vacker.
Rudbeckia
2005-09-26
långt ifrån riktigt bra i regi och iscensättning och rollbesättningen. Tony Leung är så bra som det är möjligt för honom i sammanhanget och lyfter på egen hand betyget. och Jeanne Moreaus röst är riktigt bra, även om greppet med berättarröst ofta känns som som en bekväm genväg
jupi
2005-06-12
fin historia, men sjukt många missar..
DashX
2005-06-04
Jag tycker att den här filmen var mycket vacker. Men den där tjejen kunde ha varit en bättre skådespelerska. Tony Leung Ka-Fai däremot var ypperlig.
Lizz
2005-03-21
Vi såg den i samband me niornas sex å samvecka å måste säga att den kändes som en ren p-rulle. Ingen handling alls å inte ett dugg spännande. Surrealistisk dessutom.

2005-01-09
Med Jean-Jaques Annaud som regissör och framförallt Claude Berri som producent hoppades man ju på någonting av hög kvalité, men detta var en besvikelse..