3.8

Amadeus

En novembernatt 1823 ropar en förvirrad gammal man en bekännelse från sitt fönster för att hela Wien ska höra den. "Förlåt mig, Mozart. Förlåt mig för att jag dödade dig." Ett ögonblick senare försöker han ta sitt eget liv, men räddas och förs genom den snötäckta staden till centralsjukhuset, en deprimerande byggnad som rymmer alla typer av sjuklingar. Här blir mannen kvar, och besöks i sitt enskilda rum ett par veckor senare av sjukhusprästen, Fader Vogler. Trots att den gamle mannen visar sitt tydliga förakt för prästen och det denne representerar, bestämmer han sig ändå för att bikta sig. Den gamle mannen är Antonio Salieri, en gång en av de mest berömda musikerna i Wien...

Originaltitel Amadeus
Regissör Milos Forman
Manus Peter Shaffer
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare F Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Simon Callow, Roy Dotrice, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Cynthia Nixon, Barbara Bryne, Charles Kay, Roderick Cook, Richard Frank, Patrick Hines, Nicholas Kepris, Vincent Schiavelli

Skapad 2019-11-23 av BobbyPeru
Regissören Milos Forman har gjort tillräckligt med bra filmer för att platsa i hall of fame bland filmmakare. Han har gjort verk som En blondins kärleksaffär, Det brinner min sköna!, Gökboet, H...   Läs mer »

Pi-R
2018-10-08
En filmfest, vars största kraft ligger i musiken (så klart) och F. Murray Abraham som Salieri. Dock är även övriga skådespelarensemblen (inte minst Hulce i titelrollen), foto, scenografi och kostym riktigt bra (jag kan inte riktigt skaka mig fri från intrycket att Mozart själv, inte minst klädmässigt, påminner väldigt mkt som nån 80-talets glamrockare – möjligen är det ett medvetet drag, möjligen var samtiden för hemmablind för att se det, eller möjligen skapar jag kopplingen i mitt eget huvud). Fyran är stark, men når inte riktigt upp till den femma som jag lite hade hoppats på; det vore väldigt långt ifrån sanningen att kalla det svagt, men det lyckas inte heller inte imponera på mig tillräckligt för att nå upp till toppbetyget; inte sällan så glimmar det absolut till, men däremellan tyckts man förlita sig alltför mkt på den gudomliga musiken. Ett stort plus dock för valet att låta en biopic berättas ur ett tredjepersonsperspektiv, vilket lämnar det öppet för tolkning hur mkt som är objektivt sant, och hur mkt som är Salieris version av sanningen
widez
2018-04-27
En av mina favoritfilmer
RustyFilm
2017-03-10
Åtta Oscars för det här, ofattbart. Förutom musiken så är det här såå dåligt, rakt igenom. Möjligt att jag var på helt fel humör när jag kollade det här. Men jag är inte lockad av att se om den.
cannibalrice
2016-03-16
Säger bara två saker: YES PLEASE!

2015-10-01
perfektion.
MaxMackan
2015-05-22
Helt fantastisk. Lysande berättat, vacker och självskrivet grymt bra musik. Kändes aldrig långsam eller tråkig trots längden. Perfekt.
todiefor
2015-05-15
Fruktansvärt tråkig och oengagerande. Jag blev glad när den äntligen tog slut... fast så gillar jag varken kostymdrama, klassisk musik eller "väldigt löst baserat på verkliga händelser".
Dicken96
2015-04-20
Det där jävla skrattet! fyfan! Ändå bra i filmen måste vara den första biten och den bittra gamla mannens insats. Resten känns som en tråkig teater. Sen får vi inte glömma Amadeus hustrus bröst!
Qhunden
2015-01-27
Väldigt fascinerande film som trots sin längd är otroligt fängslande. Abraham är otroligt bra och slutscenen i sängkammaren magisk. Directors cut är dock alldeles för lång och hade jag fått välja hade jag klippt en hel del och då hade nog fyran varit starkare.

2015-01-14
En av mina absoluta favoriter!