3.1

Amanda Knox

Två gånger dömdes hon för ? och friades från ? mord. Amanda Knox och personerna som var inblandade i hennes fall pratar ut i den här undersökande dokumentären.

Originaltitel Amanda Knox
Regissör Rod Blackhurst, Brian McGinn
Manus Matthew Hamachek, Brian McGinn
Genre 2010-tal, Dokumentär

callusis
2018-09-23
"Journalister" som den där Nick Pisa gör att jag vill kräkas lite. "We are journalists and we are reporting what we are being told. It's not as if I can say, 'Right, hold on a minute. I just wanna double check that myself in some other way.' I mean, goodness knows how. And then I let my rival get in there first before me, and then, hey, I've lost a scoop."
DYV
2018-09-22
Skrämmande hur rörigt och amatörmässigt polisarbete kan gå till. Att dessutom ha en åklagare (Giuliano Mignini) vars förebild är Sherlock Holmes med en fäbless att älska uppmärksamhet och föredra spekulerande framför fakta är inte en så lyckat. Tycker det framkommer ganska klart att Amanda Knox måste vara oskyldig, det mesta tyder på att det var hennes bakgrund som amerikanska och hennes udda personlighet/beteende tillsammans med dåligt polisarbete som drog igång hela cirkusen.
BarryHero
2018-05-05
Hyfsad. Ger egentligen inte sa mycket mer an att lasa Wikipedia-sidan om fallet. Det mesta tyder nog pa att de trots allt var oskyldiga. Hon framstalls inte som nagot monster har.
Genstruktur
2018-01-18
Sjukt lik Nina Persson!
ViolaIngeborg
2017-10-04
Sjukt på vilket sätt Amanda slutshameas och framställs som en fallen kvinna. Väldigt intressant dokumentär om justitiemord och hur fel det kan gå om dna-teknik används på fel sätt. Min tilltro till Italien har inte varit lägre sen Videocracy.
Starkbröl
2017-01-30
Ganska ointressant. Det hade nog funkat bättre med lite mer passionerade deltagare, tex kunde man ha letat upp de som är övertygade om den ena eller den andra sidan och hört deras argument.
Zipper
2016-12-14
Intressant fall, men lite för ren och regisserad med alla som sitter och stirrar in i kameran.
badpanda1606
2016-10-29
Njaa.. Störde mig Mest på reportern som skrattar och berättar hur skönt det kändes för honom att vistas på förstasidan. Vem uttrycker sig på det sättet när det är en person som mördats?!
Howler19
2016-10-23
Jag visste i princip ingenting om det här fallet sedan tidigare. Min upplevelse när jag såg dokumentären var att det hela kändes ovanligt välbalanserat, så jag blev förvånad när jag i efterhand läste att många tyckte att den tog Amandas parti i för stor utsträckning. Kanske är det min okunskap om fallet som gör att det blev så, eller kanske är andra färgade av sina starka åsikter. Oavsett vilket så lämnar jag filmen med en känsla av att jag fortfarande inte har en aning om vad som faktiskt hände. Att med den okunskapen se Amanda och Raffaele i relativt närgångna intervjuer frambringar en märklig känsla där det är svårt att veta om man ser ett par mördare eller offer för olyckliga omständigheter. Intuitivt lutar jag åt ett håll, men sådana spekulationer gör bara skada. Faktum är att vi inte vet, så varför ta ställning?
dafreakish
2016-10-16
Tydligt vinklad dokumentär om Knox och hennes kämpande för att bli frikänd för mord i Italien. Innan jag såg dokumentären visste jag mycket om fallet och jag kan inte påstå att jag vet något mer nu. Men det är intressant och spännande. Vad var det egentligen som hände den där natten?