3.2

Amatörer

Välkommen till Lafors! Ett litet svenskt brukssamhälle i desperat behov av nystart. En gnista hopp tänds när den tyska lågpriskedjan Superbilly överväger att etablera sig på orten. 500 nya jobb skulle förändra allt! Nu gäller det att sätta Lafors på kartan meddelar kommunchefen och snart är beslutet om en kommunfilm fattat. Kulturbudgeten är dessvärre slut men kommunanställde Musse får en vågad idé: Vi låter skolungdomarna göra filmen ? som ett skolprojekt i demokratins anda! Det är ju modernt, nytänkande ? och gratis?

Originaltitel Amatörer
Alternativ titel Amateurs
Regissör Gabriela Pichler
Manus Jonas Hassen Khemiri, Gabriela Pichler
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Zahraa Aldoujaili, Yara Aliadotter, Fredrik Dahl, Shada Ismaeel, Maria Nohra, Susanne Hedman, Mimmi Fasth, Hans Neumayer, Hans Andersson, Anna Andersson, Joakim Adriansson, Rukmalene Dahl, Persin Abdulrahman, Boban Petrovski

LillaBlåaMus
2019-08-08
Börjar lovande men tappar med tiden (förutom slutscenen). Har sina stunder men som helhet betydligt svagare än Äta, sova dö. Håller f.ö. med Tiptaka. Tacka vet jag (Hal Hartleys) Amatör!
produr
2019-06-15
Pichler Sveriges Ken Loach
ledsenpirat
2019-03-01
Gabriella Pichler har en underfundig humor och tydligt perspektiv, men den kunde varit skarpare och bättre rollbesättning.
jcoke88
2019-02-25
Skön öppningsscen som gjorde mig spänd på resten. Bra skådespeleri av den manliga huvudrollen. Utöver dessa två grejer tycker jag filmen havererar. Den känns överproducerad och anspelar på alltför många aktuella frågor för att kunna framstå som genuin. De olika formaten upplever jag bara som distraherande eller rentav störande. Hela alltet känns på något sätt framkrystat.
Tiptaka
2019-01-31
Nej den var inget bra. Men Musse var en bra karaktär. Filmen borde fokuserat på honom istället för de menlösa tonårstjejerna.
Strongbow
2019-01-26
Starkare än ”Äta sova dö” imponerande bredd på skådespelarinsatserna också. Några riktigt starka scener och aldrig så mediokert som svensk film ofta är. Stark fyra.
KyLLo
2018-09-29
Äta, sova dö var riktigt bra. Filmningen är bra även här. Tyvärr känns det mycket som typisk svensk 2000-talssmörja. Den lilla staden som ska marknadsföras och sedan är det så där låtsasdokumentärt med överdrifter, klyschor och påfrestande människor. Det är botten. Dock tycker jag om att Pichler skildrar olika kulturer i Sverige. Och jag får nog säga att scenerna med grälen ändå fungerar. Men inte i närheten av Äta, sova, dö. Ytterst svag tvåa.
emilstjernholm
2018-09-28
Underhållande och varm skildring av landsortssverige. Scenerna med beställningsfilmaren är underhållande. Dock något ojämn och sentimental.
Doddedronten
2018-09-23
Skådespelarna är urstyva och klockrent regisserade! Berättartekniken känns nu välbekant, och inte så fräsch som i "Äta, sova, dö". Bitvis känns filmen spretig och amatörmässig, vilket kanske är ofrånkomligt och också charmigt. För humöret och energin är härlig och peppande, samtidigt blir många personporträtt och situationer komplexa på ett positivt störande sätt.
Roswall
2018-09-09
Kunde varit tajtare, och som många andra skriver är den ömsom briljant ömsom svag. Men överlag är det bra, starka berättelser mellan raderna och viktig i ett polariserat samhälle.