3.6

After the Rain

Akira Kurosawas sista manuskript, regisserat av hans assistent Koizumi. Den före detta samurajen Ihei Misawa genomgår en karriärkris efter inbördeskrigets slut, och reser tillsammans med sin hustru omkring och söker en plats i tillvaron. Han får chans till anställning hos en godsägare som lider av att hans anställda är inkompetenta.

Originaltitel Ame agaru
Alternativ titel When the Rain Lifts
Regissör Takashi Koizumi
Manus Shugoro Yamamoto, Akira Kurosawa
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Akira Terao, Yoshiko Miyazaki, Shiro Mifune, Fumi Dan, Hisashi Igawa, Tatsuya Nakadai, Tatsuo Matsumura, Hidetaka Yoshioka, Mieko Harada

Dreamink
2014-05-27
Det är lätt att sympatisera med Ihei Misawa, inte minst tack vare hans leende. Filmens tempo är kanske i stillsammaste laget, men rakt igenom är det en stämningsfull och fint plåtad berättelse.
ProOne
2011-08-26
Trevlig i sin enkelhet
Scriptures
2010-10-08
Det fungerar inte helt då det blir en sorts saga med ofta ett allt för teatralisk skådespel - som säger sig skilja en verklighet. Det är vackert, men inte tillräckligt fångande.
Rune2000
2010-02-27
En vacker film men själva berättelsen och mysiga stämningen passar inte in med filmens verklighetsskildringen och skapar en minst sagt märklig kontrast.
pellevin
2009-03-14
Kul koncept med den ödmjuke samurajen och det var en rätt trevlig skildring av det feodala Japan. Dock betedde sig karaktärerna skrattretande fånigt åt ibland och filmen var inte speciellt intressant.
resistent
2007-02-05
Ointressant och förutsägbar.
(finnsinte)
2006-04-25
Wridmuld sa det. Det här var en härlig och vacker film med perfekt slut som lämnar lite åt fantasin. Och Teraos Misawa Ihei är för tillfället nog min favoritsamuraj.
Sgt_Barnes
2006-04-17
fan, jag såg bara halva filmen, men den var riktigt mysig, jag är tvungen
Wridmuld
2006-01-10
Fullständigt lysande film. Fullständigt lysande slut också. Filmen ger en trevlig känsla i kroppen efter man sett den. Mycket pga det underbara skådespeleriet.
Valross
2005-01-08
Va tusan... så kan den väl inte sluta?