American Animals

Fyra unga män misstar sina liv för en film och försöker sig på en av de fräckaste kupperna i amerikansk historia.

Originaltitel American Animals
Regissör Bart Layton
Manus Bart Layton
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Evan Peters, Barry Keoghan, Blake Jenner, Jared Abrahamson, Ann Dowd, Udo Kier, Gary Basaraba, Wayne Duvall, Lara Grice, Jane McNeill, Robert C Treveiler, Whitney Goin, Maggie Lacey

StureStenhög
2023-10-09
Det här var en ganska kul ingång för en film. Jag ställer mig ofta oförstående till folk som klagar på att filmkaraktärer beter sig korkat, dessa personer tycks ha missat att folk i verkliga livet i allmänhet faktiskt beter sig ganska korkat. Om något är filmkaraktärer ofta orealistiskt smarta. Det är väl lite vad den här filmen handlar om. Så här ser det ut när verkliga normalkorkade människor ska försöka upprepa det man har sett på film. Den aspekten gillar jag, men filmen som helhet blev jag inte jätteimponerad av. Mixen mellan spelfilm och dokumentär tycker jag inte fungerar något vidare och det blir mest en distraktion. En del av poängen är väl att påminna oss om att det här faktiskt skedde i verkligheten, men resultatet blir snarare att man blir påmind om att man ser en film. Så under första halvan tyckte jag det här var ganska mediokert, men sen tar det sig när de börjar närma sig själva kuppen. Då blir det verkligen ångestladdad på ett sätt som känns väldigt autentiskt, och det är både fascinerande och lite småroligt att se hur mycket vatten över huvudet de har tagit sig. Och så får man ju en scen med Udo Kier också. Svag trea
Masjävel
2018-11-17
Ett kul grepp som höll i två timmar. Annorlunda!
Benisakura
2018-10-12
Tycker man gör det bästa av det material man har att jobba med.
Engravadlax
2018-09-28
Den mest patetiska stöten jag har sett på film. Varför gjorde man ett drama och inte en komedi?
ekback
2018-09-14
Riktigt bra faktiskt. Stämningen byggs upp successivt och man kan nästan ta på spänningen eller ångesten i många scener. Musiken var också väl vald och hjälper såklart till att förmedla sinnesstämningen. Hur karaktärerna beter sig och reagerar känns äkta (oavsett hur nära eller långt bort det faktiskt är från verkligheten) vilket är ett stort plus. Jag hade inget emot att handlingen var relativt långsam då det ändå alltid fanns något intressant på gång, det blev aldrig tråkigt och filmen kändes inte två timmar lång. Skådisarna kan man inte heller klaga mycket på, de gjorde ett bra jobb allihop.
SimonLiptone
2018-09-06
Började okej, men ganska snart brydde vi oss inte ens. Riktigt kass.
Vertov
2018-08-20
Kul med meta-inslagen samt filmreferenserna, men för övrigt blev den alldeles för utdragen och lyfte aldrig.