3.4

American Factory

I den här dokumentären spirar hoppet när ett kinesiskt företag väcker nytt liv i en nedlagd fabrik i Ohio. Men en kulturkrock hotar att slå en amerikansk dröm i spillror.

Originaltitel American Factory
Regissör Steven Bognar, Julia Reichert
Genre Dokumentär

Ful_fisk
2020-05-09
Riktigt engagerande om den bisarra värld som uppstått mellan USAs fattigdom och Kinas företagskommunism. Jävligt dystert att se sådana här mörka arbetsförhållanden och hur arbetarklassen i "frihetens land" inte ens tillåts ansluta sig till fackförbund. Samtidigt fängslande att se relationerna som uppstår. Klart sevärd dokumentär!
Molestaire
2020-02-22
Filmen porträtterar ärligt och underhållande de starka kulturkrockarna mellan den extrem-individualistiska mentaliteten i USA, och dess kollektivistiska motsats i Kina. Förakt finns på båda sidor, medkänsla lika så. Skaparna vägrar ta ställning, utan skildrar historien så som den utvecklar sig. Som någon som rest i och exponerats för Kina och kineser är detta för mig en extra rörande film. Jag grips gång på gång av arbetarna och chefslaget som berättar om insikter som slagit dem om sina motparter på andra sidan. Rekommenderar starkt!
myslas
2020-01-07
Alltid lika konstigt att som svensk se film om amerikanska arbetsförhållanden där man ständigt kämpar för fackliga rättigheter men väldigt sällan kommer någonstans. Hur som helst är det här en mycket intressant skildring där man faktiskt får en bra inblick i hur det fungerar i kinesiskt styrda fabriker och vad som förväntas av deras arbetare. Det blir förstås en riktig kulturkrock men det finns fina stunder där vänskapsband knyts mellan de amerikanska och kinesiska arbetarna.