3.6

American Gangster

Bygger på den sanna berättelsen om Harlems största heroinlangare Frank Lucas. Vi får följa polisen Richie Roberts försök att störta Lucas imperium.

Originaltitel American Gangster
Regissör Ridley Scott
Manus Steven Zaillian
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Denzel Washington, Russell Crowe, Cuba Gooding Jr, Josh Brolin, RZA, Yul Vazquez, Chiwetel Ejiofor, Ted Levine, Armand Assante, John Ortiz, John Hawkes, Common, Carla Gugino, Joe Morton, Kevin Corrigan, Jon Polito, Ruby Dee, Lymari Nadal, T I, Idris Elba

Skapad 2019-12-10 av Mat1az
Frank Lucas (Denzel Washington) var en av 70-talets största knarkkungar och hade sitt säte i Harlem. Richie Roberts (Russell Crowe) var en av de sista hederliga och okorrumpterade poliserna i New J...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av kountsiro
Den verklighetsbaserade filmen American Gangster handlar om hur en afro-amerikansk narkotikahandlare vid namn Frank Lucas under 1970-talet byggde upp ett brottsimperium baserat i Harlem, New York. Då...   Läs mer »

hsimpson
2021-05-31
Hade behövt skala ned lite på sexet och våldet för att bli en riktigt bra film, men den är intressant och välspelad. Stabil trea.
Andreas_
2021-05-14
Börjar med att påpeka något som dom flesta inte har en aning om och det är att denna film förmedlar verkligen inte verklighetens Frank Lucas, inte ens i närheten, så denna film görs inte rättvisa med verkligheten, istället blir den nästan som en hyllning till den hemske Frank Lucas vilket egentligen borde såga filmen vid fotknölarna, men om man bortser från detta så är filmen riktigt välgjord, snyggt berättad med fantastiska skådespelare, både Washington och Crowe gör lysande roller som vanligt men Washington spelar Frank Lucas för snällt och för charmigt, framstår nästan lite som en svart Robin Hood här när han egentligen var fruktansvärd och mördade svarta till höger och vänster och svarta familjer rakt upp och ner utan pardon osv, han var inte bara en simpel drogkung som filmen får honom att framstå som, här kan man tro att han är lite av en svart Al Capone vilket inte stämmer, bara läsa biografier om honom så får man reda på vem han verkligen var, men det är ju som sagt inte Washingtons fel, han spelar den roll han blir tillskriven och då gör han det ju bra som sagt, sen att Ridley lyckas göra en film på 2h30min att känns som en 90min film för att det är så välgjort, välspelat och intressant hela vägen gör inte saken sämre, så därför blir man lite kluven i betyget men i sin helhet om man bortser från baserad på en verklig historia så är det väldigt bra, så betyget blir en svag 4:a
2021-03-13
Oj, så stabilt! Och vilken dramaturgi! Två och en halv timme utan svackor. Och så en överjävlig Denzel Washington på det. (10/15)
mammene
2021-02-18
Är egentligen ingen fan av gangsterfilmer men ibland träffar man på undantag. I början var det väldigt rörigt, men efterhand lade sig mycket på plats. Mycket är det här Denzel Washingtons arena, han gör det så bra. Det är ingen snygg värld som visas upp och länge håller Franc Lucas upp en snygg fasad, ibland är det tom svårt att bestämma vilken sida man ska stå på, men det löser sig efter hand.
sodomiten
2021-01-09
Baserat på verkliga händelser. Sättet som knarket smugglades in på i USA var genialt.
2019-10-27
Det har gjorts så mycket bra i gangstergenren, inte minst Scorceses filmer. Den här är klart bra och Denzel passar fint som sin skurk. Den känns dock lite hoppig ibland och de verkar inte fullt veta vad de ska sätta fokus på - skurkarna eller poliserna. Såg den längre versionen.
Jamesa
2016-05-01
Mycket bra film, ska definitivt se om den igen, helst i år.
Donedon
2016-04-11
Otrolig story
Sunken25
2016-01-05
Frank Lucas är en fascinerande person, att sen krydda filmen med lite Hollywood stuff gör detta till en väldigt bra film. Underhållande film som aldrig blir seg. Denzel är dessutom på topp. 8.1/10
2014-12-19
Det doftar bra kvalitè lång väg av denna film. Ridley Scott sköter regin med den äran och skådespelarna(från huvudroller till biroller) kan man bara njuta av. Bäst är helt klart Denzel Washington. Trots detta så är inte filmen den fantastiska film som jag hoppades på för jag hade riktigt höga förväntningar innan. Riktigt bra men inte bäst! 4-