3.6

American Gangster

Bygger på den sanna berättelsen om Harlems största heroinlangare Frank Lucas. Vi får följa polisen Richie Roberts försök att störta Lucas imperium.

Originaltitel American Gangster
Regissör Ridley Scott
Manus Steven Zaillian
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Denzel Washington, Russell Crowe, Cuba Gooding Jr, Josh Brolin, RZA, Yul Vazquez, Chiwetel Ejiofor, Ted Levine, Armand Assante, John Ortiz, John Hawkes, Common, Carla Gugino, Joe Morton, Kevin Corrigan, Jon Polito, Ruby Dee, Lymari Nadal, T I, Idris Elba

Skapad 2019-12-10 av Mat1az
Frank Lucas (Denzel Washington) var en av 70-talets största knarkkungar och hade sitt säte i Harlem. Richie Roberts (Russell Crowe) var en av de sista hederliga och okorrumpterade poliserna i New J...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av kountsiro
Den verklighetsbaserade filmen American Gangster handlar om hur en afro-amerikansk narkotikahandlare vid namn Frank Lucas under 1970-talet byggde upp ett brottsimperium baserat i Harlem, New York. Då...   Läs mer »

2019-10-27
Det har gjorts så mycket bra i gangstergenren, inte minst Scorceses filmer. Den här är klart bra och Denzel passar fint som sin skurk. Den känns dock lite hoppig ibland och de verkar inte fullt veta vad de ska sätta fokus på - skurkarna eller poliserna. Såg den längre versionen.
2017-10-09
Bra men något överskattad
Jamesa
2016-05-01
Mycket bra film, ska definitivt se om den igen, helst i år.
Donedon
2016-04-11
Otrolig story
Sunken25
2016-01-05
Frank Lucas är en fascinerande person, att sen krydda filmen med lite Hollywood stuff gör detta till en väldigt bra film. Underhållande film som aldrig blir seg. Denzel är dessutom på topp. 8.1/10
2014-12-19
Det doftar bra kvalitè lång väg av denna film. Ridley Scott sköter regin med den äran och skådespelarna(från huvudroller till biroller) kan man bara njuta av. Bäst är helt klart Denzel Washington. Trots detta så är inte filmen den fantastiska film som jag hoppades på för jag hade riktigt höga förväntningar innan. Riktigt bra men inte bäst! 4-
dudson
2014-06-17
Mycket snygg och välspelad film med 2 fantastiska skådespelare! Bara slå sej ner i tv-fotöljen och njuta.
92axha10
2014-05-31
Serpico möter Scarface som möter Heat. Många element som man känner igen i den här filmen. Den känns ändå som en egen och väl genomtänkt film. Bra rollbesättning ger karaktärerna liv.
LacombeLucien
2014-05-10
intressant.
Sznax
2014-04-17
Jag gillade den väldigt mycket när jag såg den på bio, nu var jag inte lika imponerad. Gillar fortfarande Denzels kyliga stil men tempot är fel och bikaraktärerna blir för otydliga. Betyg 6.0