2.4

American Gigolo

Han talar flera språk och fungerar lika bra som chaufför åt rika, medelålders damer, som översättare eller som guide åt högt uppsatta mäns ensamma fruar. Han är en gigolo. När ett mord begås och allt pekar mot honom, visar det sig att ingen av hans väninnor vill ge honom alibi.

Originaltitel American Gigolo
Regissör Paul Schrader
Manus Paul Schrader
Genre Kriminalare, Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Richard Gere, Lauren Hutton, Hector Elizondo, Bill Duke, Nina Van Pallandt, Carole Cook, K Callan, Brian Davies, Carol Bruce, Frances Bergen, Tom Stewart, Patricia Carr, David Cryer

2017-10-24
Jaganatha
2017-04-10
Enligt Paul Schrader själv ska den här filmen vara inspirerad av Robert Bressons film Pickpocket från 1959. Det är alltså en väldigt kristen film på temat frälsning och det syns i slutscenen inte minst. Ingen kan väl ta miste på att Richard Geres gigolo lever ett syndigt liv och därför söker botgöring. I Sverige är vi generellt sett dåliga på att tolka filmers budskap i religiös kontext. Det gäller även mig.
RustyFilm
2016-12-11
Det finns en grundhistoria här som är hyfsat bra. Men det finns ju förstås 100-tals närbesläktade filmmanus. Så speciellt banbrytande kändes det nog inte ens 1980. Skådespeleriet i filmen är riktigt dåligt speciellt gäller det huvudrollsinnehavaren Richard Gere. Är han alltid så här dålig?
Therecensent
2016-11-23
Stilistisk och cool. Dock är storyn lite seg. Men filmen är som en reklamfilm för dressman man vill liksom vara Richard Gere (utan alla dessa tanter förstås)
Jamesa
2016-10-30
Är ändå ok. Tempot är avslappnat, dock avslöjas då avsaknaden av djupare porträtt.
2016-10-28
Tempot är lite väl lågt men i övrigt är filmen är bra. Kul att få höra Richard Gere prata svenska. Svag 4:a.
Tatty
2016-10-13
Okej film men kändes långtråkigt ändå då det känns som att inget hände i filmen.
Tonti
2016-08-15
Inte som Light Sleeper förstås men också bra. Schrader har en intressant och ovanlig ton och blinkningarna till Bresson är ju kul och konstiga i sammanhanget. En betydligt intressantare regissör än generationskamrater som De Palma.
filmfreak1
2014-02-28
Finfint tempo, med frän musik och läckert foto
emelee
2013-06-23
Kändes äcklig. Det enda plusset var svenska språket. Inte ens spännande var den.