3.4

Amerika Amerika

Stavros får med sig hela sin familjs tillgångar och beger sig till Konstantinopel för att förverkliga sina stora framtidsplaner. På vägen dit blir han bestulen på allt och dödar till sist sin olycksbringare. Han börjar om från scratch. Till slut lyckas han ta sig till USA. Hans plan är att låta hela sin fattiga familj få följa efter.

Originaltitel America, America
Alternativ titel The Anatolian Smile
Regissör Elia Kazan
Manus Elia Kazan
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Stathis Giallelis, Frank Wolff, Elena Karam, Lou Antonio, John Marley, Estelle Hemsley, Katharine Balfour, Harry Davis, Giorgos Foundas, Joanna Frank, Robert H Harris, Salem Ludwig, Paul Mann, Linda Marsh, Dimitris Nikolaidis, Gregory Rozakis

Skapad 2019-12-14 av nisseman
\"The Anatolian Smile/America, America\...   Läs mer »

2015-01-06
Jag är otroligt splittrad i vad denna filmupplevelse gav mig. På den positiva sidan så har jag fått en välberättad och välregisserad film från Elia Kazan med mycket hjärta. En fyllig berättelse som på ett fascinerande sätt tar med mig på en av många historier om utvandring till Amerika. En persons sökande efter något bättre för sig själv. På den negativa sidan så är filmen alldeles för lång och jag vet ärligt inte hur mycket jag orkar bry mig om ännu en film om utvandring till USA.
Lillaprinsen
2012-04-21
Otroligt ojämn med fullkomligt endimensionella karaktärer. Kazans khatarsis-konster i slutet är i sak bra, men långt ifrån tillräckliga för att väga upp en nästan tre timmar lång film som i minnet känns en timme längre. Första timmen är mest okej med stundom strålande miljöfoto, men mer och mer tröttnar jag på alltihopa och andra timmen minns jag mestadels ganska dåligt. Jag tror att problemet med Kazan är hans vilja att både vara professionellt filmisk och privat på samma gång; en motsättning som allra tydligast exempelfieras i Amerika, Amerika.
Tonti
2012-04-11
I det slätstruknaste laget med fånig engelsk dialog med brytning och en ganska irriterande huvudrollsinnehavare. Ändock emellanåt ganska spännande att se, särskilt för miljöerna. Snyggt foto också. Men det är verkligen inte en särskilt enastående film och trean är väl ganska knapp.
Sznax
2012-04-09
Kazan försöker göra som han alltid gör men det här är fel genre för det. Hans regi lyser väldigt ofta igenom, men det är bara under vissa stunder som det faktiskt blixtrar till om filmen (oftast under den fjärde halvtimmen). För även om det är en stark film så blir det aldrig så starkt som det hade kunnat bli. Filmen är trots allt lite väl uppfräschad för det. Dessutom är skådespelarna alldeles för svaga (speciellt i inledningen då det nästan är pinsamt). Jag kunde heller inte komma ifrån att jämföra den med Utvandrarna, skillnaden i misär är ganska tydlig. Jag tror att filmen låg Kazan lite för varmt om hjärtat och därigenom slant många svagheter in. Betyg 5.4
thefox
2010-06-30
Inte helt nöjd med betyget, men filmen var så envist lång!
goeran
2008-09-02
En välgjord och gripande film om Stavros alla vedermödor för att ta sig till Amerika. Filmen blir inte sämre av att man vet att filmen handlar om verkliga händelser; om alla strapatser som Elia Kazans egen farbror gick igenom för att ta sig från en liten fattig by i Anatolien till drömmarnas land USA. Stathis Giallelis är perfekt i rollen som Stavros. Väldigt smakfullt foto och underbar musik!
wescan
2007-12-22
Vart tog den fina skildringen av en utvandring till Amerika, vägen ?
samspade2
2006-02-16
vacker och fin film
DanielMott
2004-01-04
Intressant och välberättad historia och ett passande soundtrack, men tyvärr väldigt slarvigt filmad.