2.9

Amistad

1839 gör 53 afrikanska slavar uppror och dödar de flesta i besättningen på slavskeppet Amistad. Men slavarna grips och ställs inför rätta i USA.

Originaltitel Amistad
Regissör Steven Spielberg
Manus David Franzoni
Genre Mysterium, Drama, 90-tal
Skådespelare Matthew McConaughey, Djimon Hounsou, Morgan Freeman, Anthony Hopkins, Nigel Hawthorne, Pete Postlethwaite, David Paymer, Stellan Skarsgård, Chiwetel Ejiofor, Razaaq Adoti, Geno Silva, John Ortiz, Tomas Milian, Anna Paquin, Peter Firth, Xander Berkeley

Skapad 2019-12-07 av cineasten89
Det är verkligen ont om filmer om 1800 talet om hur slavarna fått utstå de vitas förtryck mot svarta. Amistad är verkligen en väldigt bra film som dock inte räcker till hela filmen, men som än...   Läs mer »

92axha10
2017-10-24
Intressant historielektion men väldigt amerikaniserat till den grad av absurditet. Sen är den en aning för lång.
2017-10-23
best_jeppe
2017-08-23
Intressant film överlag som även fast vi vet att slaveri är avskyvärt påminner om vilka avskyvärda handlingar västvärlden har begått mot resten av världen. Bra skådespeleri av de flesta och engagerande men bitvis lite seg vilket drar ned betyget. En stark 3a dock.
Howler19
2017-05-28
Bra och medryckande film med hjärtat på rätt ställe, men den är historiskt inkorrekt till den grad att det blir lite irriterande.
widez
2017-05-27
Bra film! Gripande berättelse och bra skådespel. Den blir lite seg mot slutet dock.
Tatty
2017-03-12
En riktig stark 3a till denna starka och starka filmen. Bra än vad jag hade förväntat mig.
RustyFilm
2016-12-09
Filmen är baserad på en sann och intressant historia om hur tillfångatagna slavar från Afrika gör myteri. Det här är en mycket gripande historia. Sättet den berättas på känns dock något ”segt”. Man får se det här som ytterligare ett bevis på hur grymma och vidriga varelser vi människor är och har varit.
TimBuckley
2015-12-29
(rek 3a) Underbart att fortfarande kunna stöta på filmer såsom denna. Tycker om filmen i sin helhet. Tycker även om det som håller filmen tillbaks från ett högre betyg (McConaughey, sago-tydligheten i berättandet och det eviga rättsdramat, som man i USA är så förtjusta i). 4a.
Berniey
2013-01-26
Trist och tråkigt kanske spielbergs sämsta?Mestadels blir det bara långdraget och trist men inte helt under isen!
LtdRichard
2012-12-20