Amore e rabbia

Fem historier av fem regissörer. "L'indifferenza" handlar om en våldtäkt i New York. I "Agonia" framför en pantomim-teater scener om dödskamp. "La sequenza del fiore di carta" väver samman scener av en man som går omkring på gatorna med en pappersblomma med gamla journalfilmer. I "L'amore" tittar ett par på (och diskuterar) en föreställning av två skådespelare. I "Discutiamo discutiamo" diskuterar en romersk skolklass politiska frågor.

Originaltitel Amore e rabbia
Alternativ titel Love and Anger
Regissör Carlo Lizzani, Bernardo Bertolucci, Pier Paolo Pasolini, Jean-Luc Godard, Marco Bellocchio
Manus Carlo Lizzani, Bernardo Bertolucci, Pier Paolo Pasolini, Jean-Luc Godard, Marco Bellocchio
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Tom Baker, Julian Beck, Ninetto Davoli, Rochelle Barbini, Christine Guého, Nino Castelnuovo, Catherine Jourdan, Paolo Pozzesi

arvidsollenby
2007-03-13
En jämnare episodfilm än Ro.Go.Pa.G. jag såg nyss, även här har pasolini och Godard en del var och även här är Pasolinis den bättre, det är dock betydligt jämnare mellan dem då Pasolinis inte är alls lika bra som i Ro.Go.Pa.G. Den första delen (Lizzanis) är kanske den bästa, del två (Bertoluccis) är garanterat den "konstigaste" och mest egna, Pasolinis (#3) & Godards (#4) har jag ju nämnt ovan. Sista delen av Bellocchio är den svagaste som är nära på att dra ner filmen till en trea, men den får en fyra nu, vi får se om den håller sig.